25 května 2016

Rozhovor s Vítem Šmajstrlou o iniciativě Smlouva s očima

„Uzavřel jsem smlouvu se svýma očima, jak bych se tedy směl ohlížet za ženou?“, zavázal se kdysi biblický patriarcha Jób (Jób 31,1) Nad tím, může-li být takový slib inspirací i dnes, se v rozhovoru zamýšlí Vít Šmajstrla, jeden z autorů iniciativy "Smlouva s očima". 

Co je cílem iniciativy "Smlouva s očima"?
Cílem výzvy je motivovat křesťanské muže k zamyšlení nad vztahem k internetu, sociálním sítím a mobilním telefonům. K zamyšlení nad tím, jak tyto oblasti zvládají, jak je mají pod kontrolou.

Pornografie je nezpochybnitelným zlem, ale proč myslíte, že je potřeba regulovat pravidly i přístup k internetu a sociálním sítím obecně?
Jednou jsme se o čemsi bavili na domácí skupince. Všichni jsme tenkrát měli úplně stejné, navíc čerstvé informace se zpráv na seznamu.cz, navíc z nějaké hloupé společenské rubriky. „Čerstvé informace“ z Božího slova ale tenkrát neměl nikdo z nás. To mě vyděsilo a vedlo k rozhodnutí usilovat u sebe o změnu.

K čemu tedy vlastně má iniciativa muže motivovat?
Pravidla jsou nastavená tak, že regulují tři oblasti zacházení s internetem a sociálními sítěmi:
- kontakt s nečistým obsahem (nejen pornografie, ale i všudypřítomné obrázky polonahých žen, reklamy na spodní prádlo apod.),
- čas strávený na internetu (cílem je vyloučit zabíjení času „on line“ bez smysluplného účelu), trénování schopnosti obejít se „bez připojení“.
- motivy uveřejňování informací a obrázků o sobě samém.
Kdo dojde k názoru, že potřebuje v těchto oblastech změnu, že potřebuje s něčím z toho se utkat, pak přihlášením se do smlouvy získá motivaci, vzájemnou podporu, kontrolu a vykazatelnost.
Samosebou může být, že mnozí půjdou do téhož boje jinými prostředky, či třeba je zamyšlení nad naší iniciativou „nakopne“ k hledání pomoci např. ve sboru. A o to hlavně jde, je to jakési zatroubení do boje – a záleží na každém muži, zda trubku zaslechne a zda a jak na ni zareaguje.
  
Pravidla, která jsme nastavili, se některým mohou zdát poměrně přísná.
Nejsou. My si už ani neuvědomujeme, jak velkému tlaku jsme v dnešní době vystaveni a jak velký je posun našich morálních postojů.
Smith Wigglesworth, Boží muž žijící ještě v první polovině dvacátého století nedovolil, aby k němu domů vešel někdo byť jen s novinami pod paží (tehdejšími novinami!) – a my jsme denně doma při surfování na internetu “na hraně pekla“ a ani nám to nepřijde divné! Silný tlak světa vyžaduje silný protitlak zbožných mužů připravených bojovat.
Navíc kromě prvního pravidla (týkajícího se pornografie) je možno se zavázet i na přechodnou dobu, např. na týden, měsíc nebo půl roku.
Může jít o doplnění tělesného půstu nebo o zvláštní období oddělení od světa za účelem hledání Boží tváře, jako jakási obdoba starozákonního nazírského slibu (Nu 6,1-21).

Proč není možný závazek na přechodnou dobu i u prvního pravidla o pornografii?
Pornografie je na úplně jiné úrovni. Jsem přesvědčen, že shlédnutím pornografie se člověk automaticky dostává do styku s démony, a  pokud u pornografie masturbuje, démonům se otevírá (analogicky styku s prostitutkou, viz např. 1. Kor 6, 15-16).
Křesťan sledující pornografii je duchovně mrtvý a potřebuje pokání a komplexní řešení své duchovní závislosti – v tom případě ať vyhledá svou duchovní autoritu a hledá pomoc. Toto nemůže ani nechce Smlouva s očima suplovat. Tedy stejně jako se nezavazuji, že nebudu týden nebo měsíc spát s prostitutkami, nelze akceptovat časově omezený  závazek ohledně sledování pornografie.
Muži uvažující o připojení ke Smlouvě s očima si musejí sami vybojovat rozhodnutí, zda chtějí, aby o nich platilo: Zemřu, aniž kdy uvidím pornografii (tuto formulaci jsem kdysi přijal a musel jsem si ji vybojovat). Pro normálního muže bude  pornografie vždy lákavá, ale „o tom to právě je“.

A co když selžu?
Selhání v boji není problémem ani katastrofou. Selhání lze vyznat a „začít znovu“, nebo opustit smlouvu. Nic z toho není problém, problémem je život ve lži. Do smlouvy vstupujeme, protože cítíme, že máme problém a chceme bojovat. Boj není vždy jen vítězný, to je normální.
Na druhé straně slib je v Bibli vždy závažnou věcí a je lépe neslibovat, než slib později porušit (Kaz 5,3; Př 20,25). Proto kromě prvního bodu nedoporučujeme nikomu, ani sobě samým, časově neomezené sliby typu „již nikdy neshlédnu na youtube žádné video“ nebo „již nikdy nenechám ve shromáždění zapnutý mobil“.

S MUDr. Vítem Šmajstrlou, lékařem a starším KS Ostrava, hovořil David Floryk. Oba jmenovaní jsou spoluautory iniciativy Smlouva s očima, kterou naleznete zde

Žádné komentáře:

Okomentovat