
Náboženství: typicky lidské
Většina
lidí, kteří kdy žili, věřila a věří v nějakého boha; jsou si svými bohy tak
jisti jako svým dechem. Přitom ale ani jeden mimolidský organismus o existenci
boha nikdy neuvažoval. Pomyslete: Pokud víme, každá jednotlivá cítící a myslící
bytost ve vesmíru, která kdy věřila v boha, je členem našeho podivného malého
druhu a téměř každý člen našeho druhu v nějakého boha věří. Pro vědce,
kteří se zajímají o evoluci a lidskou přirozenost, je náboženství hádankou,
kterou je třeba vyřešit, ale stejně tak je hádankou i ateismus.
Termín
„ateismus“ má svůj původ ve starověkém Řecku a platil pro širokou škálu jevů
včetně nedostatku oddanosti římským božstvům a nedostatku víry v nadpřirozené
síly. „Nevěra“ pochází spíše z křesťanských tradic a označuje absenci víry v Boha
a/nebo absenci víry v nadpřirozené síly a posmrtný život.
Pokud
je víra v boha(y) skutečně vyvinutou lidskou univerzálií, určujícím rysem
celého našeho druhu, jak to, že miliony nebo možná miliardy lidí dnes v žádné
nevěří? Jak a proč může v jinak většinově náboženském druhu existovat nevěra
v bohy?
Hádanka víry – nebo spíš ateismu?
Na
základě výzkumů se zdá, že náboženství přichází přirozeně jako jakýsi kognitivní
vedlejší produkt lidského vývoje. Sada specifických mentálních adaptací pomohla
našim předkům vyřešit opakující se problémy a tyto adaptace se vzájemně
ovlivňují takovým způsobem, že náboženství se ukazují jako prostě vhodná odpověď,
přirozeně „pasující“ na to, jak přemýšlíme, na to, jaký je svět. Jsme „rození
věřící“, jak zní název jednoho nedávného knižního bestseleru. K víře nás
předurčuje spousta kognitivních rysů, náboženství nám „pasuje“ tak intuitivně a
přirozeně, že naopak ateismus je vzácnou výjimkou a musí vyžadovat kognitivní
úsilí, aby se udržel.
Pěkně
to shrnuje Pascal Boyer, francouzsko-americký antropolog a evoluční psycholog,
v časopise Nature Human Behaviour: „Nějaká forma náboženského
myšlení se zdá být pro naše kognitivní systémy cestou nejmenšího odporu.
Naproti tomu nevěra je obecně výsledkem záměrné a usilovné práce proti našim
přirozeným kognitivním dispozicím – což je stěží ta nejjednodušší ideologie,
kterou lze propagovat.“
Tato
představa, že náboženství povstává jaksi přirozeně, se ukázala ve vědě jako
vlivná, přilákala celou řadu studií a také získala překvapivou podporu ze
strany roztleskávačů Nového ateismu (možná proto, že se zdá formulovat jejich
vlastní racionalitu a chytrost jako klíčovou složku ateismu).
Ateismus: racionální nebo iracionální?
Vyžaduje
ateismus kognitivní úsilí? Veřejně známí ateisté předpokládají, že inteligence,
racionalita a vědeckost (vše neseno namáhavou kognitivní snahou) jsou
hlavním zdrojem jejich vlastního ateismu. Klasickým příkladem může být Richard
Dawkins, který vděčí za svůj ateismus časné četbě Darwina a jehož veřejná
rétorika se snaží používat vědu jako klín, aby vyhnala lidem víru z hlavy.
Již
citovaný dr. Gervais v této
souvislosti připomíná studii, v níž se s Arou Norenzayanem kolem roku 2009
snažili vědecky otestovat myšlenku, že ateismus je podložen usilovnou
kognitivní reflexí. V počáteční studii nalezli korelaci, kdy lidé, kteří jsou
schopni lépe reflektovat své předtuchy, uváděli, že jsou méně věřící. Spoustu dalších
experimentů ukazovala, že lidé, kteří byli nuceni myslet racionálněji, měli
také tendenci hlásit nižší úroveň religiozity. Studie měla být publikována v časopise
Science, novinky přitahovaly pozornost a byly široce chváleny skupinou New
Atheist. Byl zde zdánlivě pevný důkaz, který potvrdil jejich ústřední tvrzení,
že ateismus je celý o racionalitě!
Děj
ale zhoustl. Přísné následné studie nebyly opakovaně schopny přinést podobné
výsledky jako počáteční experimenty. Nezbývalo než uznat, že původní experimenty
byly chybné a výsledky nebyly nic víc, než falešně pozitivní. Kromě
experimentálních selhání při replikaci se korelace mezi racionálním myšlením a
ateismem ukázala jako slabá a napříč kulturami nestálá.
Na velkém a celonárodně reprezentativním vzorku studijní tým zjistil, že mezi lidmi, silně vystavenými vlivu náboženství v dětském věku, ani usilovná kognitivní reflexe vůbec nepředpovídá ateismus. Dynamiku, kterou noví ateisté předkládají, tedy že děti, připoutané od mala k církvi, využijí-li vědu a racionalitu, osvobodí se z okovů víry, nebylo možno v průzkumu potvrdit. Závěr? Existuje jen málo vědeckých důvodů věřit, že racionalita a věda jsou těmi klíčovými příčinami příklonu k ateismu.
Ateismus
jako vzpoura proti přirozenosti?
V průběhu
vývoje jsme byli obdařeni myslí schopnou představovat si nadpřirozeno a skrze procesy
kulturní evoluce jsme vyvinuli složité struktury přesvědčení a norem, které
pomohly pohánět náš druh do stále větších výšek, tvrdí dnes evoluční
psychologové. Veškeré verze náboženství jsou založeny na velmi podobných
tichých předpokladech a k představě nadpřirozených činitelů stačí normální
lidská mysl zpracovávající informace tím nejpřirozenějším způsobem. Tento
postřeh je o to cennější, že mnozí z autorů výzkumu, např. také dr.
Gervais, jsou sami ateisté.
Náboženství
se tedy z jejich pohledu jeví jako adaptace, přizpůsobení se světu, jaký
je, jak funguje. Zdá se, určitá forma náboženského myšlení je pro naše
kognitivní systémy „cestou nejmenšího odporu“. Naproti tomu nevěra je obecně
výsledkem záměrné a usilovné práce proti našim přirozeným kognitivním dispozicím.
Není tedy ateismus vzpourou proti přirozenosti?
Žádné komentáře:
Okomentovat