„Už dávno neplatí, že investoři posuzují firmy pouze na základě zhodnocení
svých vkladů nebo výše vyplacené dividendy. Čím dál větší váhu při rozhodování
o investicích a půjčkách mají faktory, které se nedají změřit penězi.“
Těmito slovy začínal své vysvětlování tiskový mluvčí ČEZ Ladislav Kříž, když v průběhu června odpovídal na záplavu rozhořčených e-mailů, v nichž se zákazníci domáhali odpovědi, proč polostátní gigant ČEZ veřejně podpořil požadavky LGBTIQ+ komunity, přihlásil se ke spolupráci s Pride Business Forem a slíbil řídit se nadále „požadavky diverzity“.
„Přistoupení ČEZ k memorandu Pride Business
Forum je reakcí na výsledky posledních hodnocení mezinárodními ratingovými
agenturami, podle kterých ČEZ nevykazuje na tomto poli žádné aktivity, a tedy
je v tomto smyslu negativně hodnocen,“ vysvětloval dále Kříž. „A bez půjček od
bank se neobejdeme...“
Máme tomu tedy rozumět tak, že ČEZ byl k tomuto kroku … „doporučen“ na
základě ideologických kritérií, která nemají nic společného s energetikou,
ani se schopností firmy splácet závazky? A aby si nepokazil renomé a neohrozil
rating, což by jej mohlo reálně obchodně poškodit, rozhodl se vyhovět a veřejně
se projevit ve prospěch „duhových aktivit“? Takhle to dnes funguje?
Že ČEZ šel
skutečně do sebe a bere podporu LGBTIQ+ velmi vážně, je rozepsáno i v tiskovém
prohlášení, které definuje, komu všemu chce vyjít vstříc: „Plus na konci
symbolizuje celé spektrum dalších sexuálních a genderových identit (například
queer, intersex, pansexuální, asexuální, nebinární, genderové fluidní osoby a
další)."
Firma dále
uvádí, že „se nyní zaměří na úpravu interních dokumentů a předpisů, do nichž
chce specificky zakotvit ochranné mechanismy proti diskriminaci a šikaně na
základě sexuální orientace či genderové identity." Prvním praktickým krokem, jímž se manažeři rozhodli
doslova předběhnout realitu, je „úprava práv registrovaných partnerů na úroveň
práv manželských párů“.
ČEZ samozřejmě není sám,
např. státní podnik Česká pošta je „LGBTQ+ friendly“ už od loňského
února…
A co bylo oním nástrojem, který způsobil, že jedna z největších firem ve Střední Evropě místo hledání cest, jak udržet sociální
smír a najít cestu k levnějším energiím v důsledku dopadů Nového zeleného údělu
a kolapsu trhu s energiemi kvůli válce na Ukrajině, řeší kulturní výstřelky
doby předválečné?
Klíčovými hybateli změn směrem k udržitelnému
podnikání jsou banky. Už dnes mají povinnost posuzovat žadatele o úvěr i
na základě „nefinančního reportingu“. Jde o pokračování dnes známé „společenské
a environmentální odpovědnosti“ firem, o jistou formu sociálního kreditu, kdy
soukromé firmy získají úvěr jen tehdy, budou-li shledány dostatečně
angažovanými a pokrokovými. Zhmotněním této vize je dnes ESG, tedy „environmentální,
sociální a správní skóre“, jež je na úrovni EU nesena Směrnicí
o nefinančním reportování CSRD. Zásady pro hodnocení jsou formulovány poměrně obecně a gumově, zřejmě se za nimi může skrývat
jak skutečný ohled na sociálně - ekologické podmínky provozu firmy, ale zřejmě
je zde dost prostoru i pro dnes módní ideologie. Asi dost záleží, kdo má tento
nástroj v rukou…
Proto se ptám: Je skutečně
v pořádku, aby klíč k úvěrům pro firmy typu ČEZ držel
ve svých rukách někdo jako Pride Business Forum, tedy v podstatě jedna
z aktivit progresivistického gay spolku Prague Pride? Typická „politická
neziskovka“, stojící zcela mimo demokratickou veřejnou kontrolu?
Pozor, nejde o cosi, co se nás netýká, od příštího roku vznikne povinnost tohoto hodnocení všem veřejně obchodovatelným firmám s více než 250 zaměstnanci a v roce 2026 dopadne i na malé a střední firmy! Je tedy nejvyšší čas zpozornět, co se to tady na nás chystá.
(Publikována na Neviditelném psu)
Žádné komentáře:
Okomentovat