Tato
otázka mne čas od času napadá při pohledu na ten či onen produkt umělecké
tvorby, a často na ni nenalézám přiměřenou odpověď. Míval jsem vícekrát pocit,
že pro odpověď na otázku „je tohle umění?“ mě samotnému (ale nejen mně, i nám
všem lidem v tomto současném světě) scházejí nástroje, měřítka, pojmy, argumenty,
kterými by bylo možno poměřit, posoudit, zhodnotit, zda ten či onen výtvor je
skutečně „uměním“, nebo jen pouhým „výrobkem“.
Pak
se mi dostala do rukou neobyčejná kniha Umění a ctnost z pera profesora Petra
Osolsobě, který přednáší na brněnské universitě filosofii a estetiku. Kniha tuto
nesnáz, tyto rozpaky a bezradnost tváří v tvář potřebě hodnotit uměleckou
činnost připouští jako reálný, skutečně existující problém, jehož kořeny dle
autora vězí v tom, že moderní svět se více než je zdrávo odtrhnul od svých
kořenů a jedním z důsledků je, že mnohá slova pozbyla svůj původní význam
a dnes jim rozumíme jinak, než jak byla původně myšlena – a proto se s nimi
můžeme jen nepřesně a obtížně dorozumět.
Týká
se to i výrazu „umění“. Výraz „umění“ dříve odkazoval spíše k dovednostem a
schopnostem člověka, byl přímo spojen s myšlenkou „ctností“, jakožto cvikem
osvojených lidských kvalit a dispozic („umění“ odvozeno od slovesa „uměti“) - dnes
však spíše označuje samotný výsledek tvůrčího procesu. Uměním už není sama „tvorba“,
nýbrž především její výsledek.
Takže
chceme-li nad obrazem či sochou vědět, „je-li tohle umění“, ptáme se vlastně –
v souladu s převládajícím pocitem moderní doby, že to tak má být – náleží
tahle věc do množiny uměleckých objektů?
Správně
položená otázka, která míří ke kořenu věci, by totiž měla znít: Předpokládá
tento výtvor ke svému vzniku nějakou speciální uměleckou zručnost a dovednost,
nějaký nácvik, nějakou kvalitu? Jaké „umění“ na straně tvůrce bylo nutným
předpokladem vzniku tohoto díla, za jakým účelem vznikl a který způsob
pochopení je pro něj adekvátní?
Přiznám
se, že nahlédnout na problém touto optikou bylo pro mne překvapivé a osvobozující.
Jak totiž praví stará moudrost, správně položená otázka je už sama do jisté
míry odpovědí: Ptáme-li se nesprávně, pak snadno přiřkneme statut uměleckého
díla i ledasčemu, co sice je nepochybně „výrobkem“, ale se skutečným „uměním“ a
dovedností toho mnoho společného nemá – a naopak, správná otázka na správném
místě nám dovolí spatřit a obdivovat ctnost, krásu a dobro i tam, kde by „umělci“
ohrnovali nos…
Petr
Osolsobě: Umění a ctnost. K teorii umělecké representace, Barrister a Principal,
Brno 2013
Žádné komentáře:
Okomentovat