27 srpna 2014

Kdo je lidské embryo?



Kdo je lidské embryo? I na tuto otázku hledali odpověď odborníci z oblasti filosofie, psychologie, etiky, práva, medicíny a dalších oborů v průběhu 1. ročníku interdisciplinární konference o právní ochraně osob před narozením „Nejmenší z nás“ v říjnu 2012 v Brně.

Dr. David Černý (přednáší na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze a je spoluautorem publikace „Lidské embryo v perspektivě bioetiky“) hovořil o situaci embrya z vědecko-filosofické perspektivy. V pozadí debaty o etičnosti potratů stojí podle Černého spor o definici lidské osoby. Podle mnohých zastánců tzv. funkcionalistické antropologie nenáleží práva lidským jedincům na základě toho, kým jsou (tedy právě lidskými jedinci), ale proto, že jsou osobami. Definice osoby v tomto pohledu není vázána na příslušnost k lidskému rodu, nýbrž k určitým schopnostem, funkcím či dovednostem, např. schopnosti vyšších kognitivních funkcí, schopnosti uvědomovat si vlastní subjektivně zakoušenou kontinuitu v čase apod. Zde jsme svědky pokusů třídu nositelů práv rozšiřovat (např. na primáty, kteří jsou v některých ohledech schopni právě takových činností), současně však jsou mnohým lidským jedincům práva osob upírána. V prvé řadě jde především o nenarozené děti, lidská embrya před narozením.

Pokud přistoupíme na to, že umělý potrat je eticky v pořádku, protože nedochází k porušení lidských práv jednoduše proto, že embryo není osobou a tudíž žádná práva nemá, úplně stejná logika nás musí nevyhnutelně vést k závěru, že v tomto ohledu není žádného rozdílu mezi embryem a kupř. novorozencem, který také nedisponuje vyššími kognitivními funkcemi (a tudíž není osobou). A nejde jen o počátek lidského života, také v jeho průběhu mnozí lidští jedinci mohou v té či oné míře postrádat mnohé lidské schopnosti, např. lidé těžce duševně a/nebo tělesně postižení, resp. staří lidé na konci své životní dráhy. Logika funkcionalistické etiky je neúprosná: postrádají ty či ony schopnosti, tedy nejsou osobami, nemají žádná práva… Jsme ochotni se s těmito důsledky smířit?

Černý poukazoval na chatrné teoretické základy funkcionálního pojetí lidské osoby a zároveň upozorňoval na jeho hlubokou nespravedlnost. Každý příslušník rodu Homo sapiens vzniká v okamžiku početí a zaniká v okamžiku tělesné smrti. Každý člověk je osobou ve zcela zásadním, metafyzickém smyslu: je individuálním jedincem rozumové přirozenosti, bytostí schopnou rozvinout (za vhodných podmínek) určité schopnosti a dovednosti, k nimž náleží i vyšší kognitivní funkce. Spojovat vznik lidské osoby až s touto aktualizací některých schopností lidského jedince a vázat na ni lidská práva je nepřípustné a představuje to novou formu diskriminace, která vnáší hluboký rozkol do lidské rodiny, se všemi negativními důsledky, jež z něho vyplývají.

Pokud by potrat ukončil život plodu, jež by jinak postupně nabýval vyšších kognitivních funkcí, rozvíjel si perspektivu první osoby a schopnost k sobě referovat jako k „já“ – David Černý, potom by takový potrat ukončil můj život, nikoliv život lidského živočicha, jenž se Davidem Černým teprve stane. Já jsem byl kdysi embryem a plodem: proto je interrupce špatná.“



***

Letošní 3. ročník interdisciplinární konference „Nejmenší z nás: Právní ochrana osob před narozením“ se uskuteční  v Brně ve čtvrtek 16. října 2014. Konference proběhne pod záštitou místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace MVDr. Pavla Bělobrádka, Ph.D., MPA, a děkana Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ThLic. Prokopa Brože, Th.D., a s podporou děkana Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích doc. Tomáše Machuly, Ph.D., Th.D. Více naleznete zde: Nejmenší z nás

Žádné komentáře:

Okomentovat