Mnohým lidem způsobuje v argumentaci ve prospěch existence nadpřirozeného zásadní potíž skutečnost, že je takové argumentace vůbec zapotřebí. Pokud cosi tak nesmírného existuje, nemělo by to být tak samozřejmé jako Slunce na obloze? Není neuvěřitelné, že znalost nejzákladnější ze všech Skutečností by měla být přístupná pouze pomocí hnidopišského filosofování, na které nemá většina lidí čas ani kapacitu? K tomuto argumentu cítím velkou sympatii. Zamysleme se však nad ním.
Díváte-li se
na zahradu z nějaké místnosti v patře, je zřejmé (a někdy si to ani uvědomujete),
že se díváte skrz okno. Pokud vás zahrada zajímá, můžete se však na ni dlouho
dívat, aniž byste na okno mysleli. Pokud čtete knihu, je zřejmé, že používáte
své oči, ale dokud vás nezačnou bolet, nebo pokud není kniha učebnicí optiky,
můžete číst celý večer, aniž byste jen jednou na své oči pomysleli. Mluvíme-li,
používáme obvykle jazyk a gramatiku; mluvíme-li cizím jazykem, vnímáme tuto
skutečnost někdy až bolestně. Mluvíme-li však česky, nevšímáme si toho. Pokud
zvoláte z horního konce schodiště: „Já už jdu!“, obvykle si nejste vědomi, že
singulár já je ve shodě s tvarem slovesa jdu. Jedna historka o
jistém indiánovi praví, že poté, co se tento muž naučil několik cizích jazyků,
byl požádán, aby sepsal gramatiku jazyka vlastního kmene. Po chvíli přemýšlení
odpověděl, že tento jazyk žádnou gramatiku nemá. Gramatika, kterou používal
celý život, prostě po celý život unikala jeho pozornosti. Znal ji (v určitém
slova smyslu) tak dobře, že (v jiném slova smyslu) nevěděl, že vůbec existuje.
Všechny tyto
příklady mají ukázat, že skutečnost, která je v jistém ohledu nejzřejmější a
prvotní skutečností, skrze niž máme přístup ke všem dalším skutečnostem, může
být přesně tou skutečností, již lze nejsnáze přehlédnout – nikoli proto, že je
příliš vzdálená či těžko přístupná, ale proto, že je tak blízko a že je tak
zřejmá. A přesně tímto způsobem se zapomíná na skutečnost nadpřirozena.
Naturalisté se zaměstnávají přemýšlením o přírodě. Neuvědomují si skutečnost,
že přemýšlejí. V okamžiku, kdy si tento fakt člověk uvědomí, je zřejmé,
že myšlení není pouze přírodní proces, to znamená, že kromě přírody tu musí
existovat ještě něco jiného. Nadpřirozené není vzdálené a mlhavé, je to
záležitost každodenní zkušenosti, tak blízce přítomné jako dýchání. K jeho
odmítnutí dochází jaksi mimoděk. Tato mimoděčnost však není v žádném ohledu
překvapující. Nepotřebujete – pokud si to vyloženě nepřejete – vždy myslet na
okno, když se skrze něj díváte na zahradu, nebo vždy myslet na oči, když čtete.
Podobně správný postup pro jakékoli bádání v určité vymezené oblasti spočívá v
tom, že ignorujete vlastní myšlení a soustředíte se na objekt bádání. Pouze
tehdy, odhlédneme-li od konkrétně zaměřeného bádání a chceme-li vybudovat
celkovou filozofii, musíme brát v úvahu naše myšlení. Protože celková filozofie
musí zahrnovat všechny zkušenosti. Při jejím budování musíme přejít od
specializovaného a „osekaného“ myšlení k myšlení celkovému: jednou ze skutečností,
kterou se musí celkové myšlení zabývat, je myšlení samo. Při studiu přírody
tedy existuje tendence, která nás nutí zapomenout na skutečnost ze všech
nejzřejmější.
Od šestnáctého
století, kdy se zrodila věda, byla lidská mysl stále více směrována navenek,
aby poznala přírodu a ovládla ji. Lidská mysl se stále více zabývala
specializovaným bádáním, pro které je „osekané“ myšlení tou pravou metodou.
Nelze se tedy divit, že důkazy nadpřirozeného byly zapomenuty. Hluboce
zakořeněný způsob redukovaného myšlení – to, čemu říkáme „vědecký“ způsob
myšlení – vede jistě až k naturalismu, pokud není tato tendence průběžně
korigována z nějakého jiného zdroje. Ale jiný zdroj nebyl k dispozici, protože
během téhož období se muži vědy stávali metafyzicky a teologicky nevzdělaní.
To mne přivádí
k druhé skutečnosti, jíž bychom si měli povšimnout. K situaci, kdy mohou
obyčejní lidé objevit nadpřirozené teprve obtížným vyvozováním, dochází pouze
dnes. Z historického hlediska je to situace abnormální.
Po celém světě
až do zcela nedávné doby pronikal přímý vhled do mystiky a filozofie k masám
lidí pomocí autority a tradice. Ti, kdo nebyli sami velkými mysliteli, ho mohli
přijmout v konkrétní formě mýtu a rituálu a celého životního stylu. V
podmínkách nastolených v přibližně posledních sto letech naturalismem je prostý
člověk přinucen nést břemeno, které nikdy předtím nebyl nucen nést. Nyní se
musíme dobrat pravdy sami, nebo musíme žít bez ní. Pro tuto situaci jsou možná
dvě vysvětlení. Buď je příčinou humanismus, který ve vzpouře proti autoritě a
tradici, učinil strašlivou chybu, jejíž osudovost se nezmenší tím, že ji lze
omluvit zkažeností těch, kteří tehdy požívali autority. Jiné vysvětlení je
založeno na Síle, která ovládá náš druh a která v onu chvíli provedla
opovážlivý experiment. Bylo snad jeho záměrem, aby se celá masa lidí pohnula
kupředu a obsadila ony výšiny odedávna vyhrazené pouze mudrcům? Má snad rozdíl
mezi moudrým a prosťáčkem zmizet, protože se teď stanou moudrými všichni? Pokud
je tomu tak, toto naše současné klopýtání nám jen přináší zbytečnou bolest.
V každém
případě však neučiňme chybu v tom, co je pro nás životně důležité. Hodláme-li
se vrátit zpět a stát se pokornými prostými lidmi, poslušnými tradice, je to v
pořádku. Jsme-li připraveni šplhat nahoru a bojovat, dokud se nestaneme sami
mudrci, ještě lépe. Ale člověk, který nenaslouchá moudrosti u jiných, ani se
nesnaží dosáhnout své vlastní moudrosti, takový člověk je ztracen. Společnost,
ve které mnoho prostých poslouchá několik málo mudrců, může žít; společnost,
kde jsou mudrci všichni, může žít dokonce ještě plnějším způsobem. Ale
společnost, kde je masa stále prostá, ale přitom nikdo mudrce neposlouchá,
taková společnost může dospět pouze k povrchnosti, sprostotě, ošklivosti a
nakonec k sebezáhubě. Musíme jít tam či zpět, ale zůstat na místě znamená
zemřít.
C. S. Lewis: Zázraky.
Návrat domů, Praha 2014
Moc mne tímto textem Lewis nepřesvědčil. Chybí mi zde minimálně příklad analogický k těm brýlím a knížce, aplikovaný na nějakou konkrétní nadpřirozenou skutečnost, resp. to, co je jako taková skutečnost nárokované.
OdpovědětVymazat