27 srpna 2014

Interrupce? Proč o tom nejde debatovat?



Díky poznatkům řady vědních oborů dnes můžeme stanovit počátek lidského života na okamžik početí. Moderní embryologie jednoznačně potvrzuje, že lidské embryo představuje úplnou, třebaže velmi nezralou lidskou bytost. Je-li tomu ovšem skutečně tak, vyvstává před námi řada nesnadných otázek: Jak to, že valná část společnosti nedbá na tyto pádné argumenty? Jak to, že společnost umožňuje zabíjení lidí před narozením jako cosi zcela legitimního, ba někdy dokonce žádoucího? A jak to, že o těchto nezpochybnitelných faktech je dnes tak těžké vést racionální debatu?

Zdá se, že problémem není nedostatek informací ve veřejném prostoru. Informace jsou dostupné, ale schází schopnost s nimi pracovat, analyzovat je a umět se podle nich prakticky zařídit. V podstatě na dané téma neprobíhá žádná racionální debata, spíš zaznívají emočně vypjaté výkřiky. Ne že by nepadaly rozumné a přesvědčivé argumenty. Postrádáme ale schopnost povznést se nad úroveň emočně diktovaných postojů, schází společenská atmosféra, která by umožňovala lidem poctivě vysvětlovat své pozice, naslouchat a přemýšlet a uvážlivě odpovídat.

„Jde o krizi racionality současné (nejen) západní civilizace. Problémem je pokles etické vnímavosti a oslabení schopnosti orientace v otázkách dobra a zla.“ Takto uvedl svůj příspěvek na předloňské konferenci "Nejmenší z nás" Doc. Tomáš Machula, Ph.D., Th.D. (Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích). „Vidíme, že i lidé dobře obeznámení s biologickými fakty a řadou dalších informací často nejsou schopni tyto poznatky integrovat do celku poznání o člověku, které by jim umožňovalo nějaký rozumně podložený soud, ale naopak se utápějí v povrchnosti emocemi diktovaných tvrzení. Schválně neříkám, že každý, kdo je zastáncem práva na potrat, nemá dostatečně kultivovanou schopnost moudrosti a vědění. Ale rozhodně tvrdím, že ji velmi pravděpodobně nemá kultivovanou ten, kdo se utápí v emocionálních postojích a není schopen racionální argumentace. To se však může týkat nejen zastánců, ale i odpůrců potratů, jejichž názor na věc je mně osobně sice věcně blízký, ale rozhodně nemohu schvalovat nebo doporučovat jejich přístup v jeho celistvosti.“

Při diskusi o umělých potratech je tedy žádoucí dát důraz nikoliv jen na informaci, ale na formaci – formaci a kultivaci lidského nitra. Co přesně to může znamenat? Machula hovoří o nezbytné kultivaci individuálního svědomí, ale apeluje také na všechny, kdo stojí na straně „pro život“, aby usilovali vrátit do hry pozapomenutý pojem „ctností“. Jako východisko nabízí aristotelsko – tomistickou přirozenoprávní tradici, která je jednou z nejpromyšlenějších koncepcí. Návrat ctnosti do společenského diskurzu by mohl pomoci nalézt ztracenou společnou řeč, napomoci obnovit společně sdílenou představu o ideálu správného a dobrého života. Teprve takový pohyb může umožnit, aby naši eticky dezorientovaní současníci znovu nalezli „půdu pod nohama“, na které by byli s to nahlédnout zlo potratu (a stejně tak všech biomedicínských manipulací) jako skutečně zlé a morálně nepřípustné.


***

Letošní 3. ročník interdisciplinární konference „Nejmenší z nás: Právní ochrana osob před narozením“ se uskuteční  v Brně ve čtvrtek 16. října 2014. Konference proběhne pod záštitou místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace MVDr. Pavla Bělobrádka, Ph.D., MPA, a děkana Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ThLic. Prokopa Brože, Th.D., a s podporou děkana Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích doc. Tomáše Machuly, Ph.D., Th.D. Více naleznete zde: Nejmenší z nás

Žádné komentáře:

Okomentovat