07 dubna 2015

Jak jsme se dostali až sem aneb stručné dějiny antinatalitního hnutí



„Žádná revoluce si nemůže dovolit, aby to vypadalo, že je založená jen na sobectví a hedonismu,“ píše slovenský politik Vladimír Palko ve své knize Levy prichádzajú. „Revoluce musí vypadat altruisticky. Musí ve své filosofii nabízet jakousi osobitou ‚lásku k bližnímu‘. A skutečně: Součástí globální sexuální revoluce, jejíž přívalová vlna unáší náš svět, je také soucit – a to soucit falešný. Soucit založený na nesprávné hierarchii hodnot.“
A tak se stalo, že náš svět je náhle plný soucitu: Bolševici měli soucit s dělnickou třídou a proletariátem – dnes máme soucit s velrybami, s opuštěnými zvířaty, se svobodnými matkami… S homosexuály, kteří to nemají lehké, s nenarozenými dětmi, které nikdo nechce a tak je radši ani neporodíme. S opuštěnými starými lidmi – jejichž život už nemá hodnotu, není hoden žití, a tak jim nabízíme euthanasii.
Ne že by tito všichni nebyli hodni soucitu – ale falešnost tohoto soucitu se ukáže právě těmi řešeními, která soucítící navrhují. „Soucit je věc zrádná,“ varuje Palko, „zvláště pokud za něj soucítící nemusí platit účet. Soucit (podobně jako zdvořilost) se totiž v určitém zlomovém bodě rozchází s pravdou. V tomto bodě je třeba si položit otázku, zda chceme být skutečně zdvořilí a soucitní, nebo zda se jen neobáváme, že budeme považováni za nezdvořilé – nebo zda nejsme jen pohodlní a zbabělí.“

° ° ° ° °

Téměř až do poloviny 20. století se církevní autority napříč křesťanstvem shodovaly v tom, že úkol založit rodinu a „plodit děti“ je přirozeným a žádoucím naplněním manželství – a že antikoncepční jednání, k němuž se lidé odpradávna tu a tam z řady důvodů uchylovali, rozhodně není ideální a mravně obdivuhodné. Ještě ke konci 19. století byly praktiky jako záměrné vyhýbání se početí a umělý potrat shledávány stejně hanebnými jako prostituce, pornografie a nemanželský sex.
Nicméně, tlakem kulturní revoluce se tento konsensus začíná už ve 2. polovině 19. století rychle drolit. Dlouhý vývoj, během něhož křesťanství přestalo být středem (a zdrojem) kultury a bylo vytlačeno na okraj společnosti, začal vydávat své plody, v době, kdy dlouhodobá sekularizace, zesvětštění, odklon od Božích řádů nahlodal a podkopal stabilitu a životaschopnost tradiční společnosti.

Potrat jako řešení
Idea umělého potratu jako všestranného nástroje plánování a kontroly porodnosti se zrodila v jakési triádě spolu s antikoncepcí a sterilizací někdy na přelomu 19. a 20. století. Cesta k jeho ospravedlnění, rozšíření a legalizaci byla ještě dlouhá, nicméně od samého počátku byl potrat presentován jako „dobro“, jako nástroj pokroku a osvobození – což nás dnes nepřekvapuje, neb jsme na takový slovník už zvyklí. Co nás však možná překvapí je skutečnost, že „antipopulační hnutí“, prosazující tuto triádu, šlo od počátku ruku v ruce s eugenickým a malthusiánským hnutím.
Mám zato, že obě tato hnutí – dnes již pozapomenutá a ve své původní podobě „přežilá“ – plnila při prosazování sexuální revoluce roli jakéhosi nosiče, nástroje, který usnadnil, aby si společnost myšlenku potratu jaksi mentálně osahala a přivlastnila a následně pomohl vtlačit tohoto trojského koně potratu do brány.
Thomas Robert Malthus, anglikánský pastor, roku 1798 uveřejnil Essay on the Principle of Population. Toto nevelké dílko mělo na osudy světa hrozivý dopad. Malthus dospěl k myšlence geometrického růstu populace (1-2-4-8-16-32-64…) a horlivě ji obhajoval. Podle něj se obyvatelstvo každých 25 let zdvojnásobí, zatímco zdroje obživy rostou pouze aritmetickou řadou (1-2-3-4-5-6-7…). Část populace je odsouzena k životu v bídě, proto je potřeba rozmnožování lidí omezovat; Malthus proto doporučoval např. oddalování sňatků chudých. Ačkoliv se malthusiánské předpovědi nikdy nenaplnily a dnes svět čelí zcela opačnému problému, idea boje proti přelidnění se ujala a dodnes plní roli beranidla k prosazení projektů na „kontrolu porodnosti“, zejména ve vztahu bohatého Západu k rozvojovým zemím.
Slovo eugenika pochází z řeckého eugenes a znamená „dobře narozený“. Myšlenka selekce lidí na dobré a špatné už při narození nebo ještě před ním se v dějinách vyskytovala od nepaměti (Sparta, Platón a jeho vize ideální obce, praxe „patria potestas“ v Římě), křesťanství s těmito praktikami jako s barbarstvím skoncovalo – a teprve novověk dodal staré myšlence nového, vědeckého hávu.
Kniha Charlese Darwina O vývoji druhů (1859) zpopularizovala ideu přirozeného výběru a „přežití nejsilnějšího“. Antropolog Francis Galton, Darwinův bratranec, pak při četbě Malthuse a Darwina vytvořil termín eugenika a vytýčil jasnou teorii: Je třeba činit opatření na podporu rozmnožování nadanějších, tj. těch, kteří jsou úspěšní – a souběžně omezovat rozmnožování chudých, tj. těch, kteří neuspěli, a neměli by přežívat dál.
Malthusiánské a eugenické ideje se na přelomu 19. a 20. století těší značné pozornosti a rychle získávají podporu elit, a to v Evropě i ve Spojených státech. Ozývají se hlasy žádající sterilizaci nositelů dědičných vad, choromyslných a zločinců. Na eugenismus se rychle nabalují rasové teorie založené na výzkumech o nerovnosti ras a rychle se šíří po světě. A zdaleka nejde jen o Německo, jak bychom si snad z pozdějšího vývoje mohli myslet.
Nepřekvapuje, že propagátory a šiřiteli jsou mnozí z těch, které máme dnes zafixovány jako otce a matky „sexuální revoluce“, za všechny jmenujme američanku Margaret Sangerovou, zakladatelku organizace Planned Parenthood – ještě o ní bude řeč.

Vždyť jde o dobročinnost!
Tehdy se ještě nejednalo o podporu potratů, ale zejména o nucené sterilizace, a také se začíná tu a tam hovořit o euthanasii „méněcenných“ jedinců, jejichž život nemá smysluplnou budoucnost a je pro společnost břemenem.
Ale hlavním cílem podle Sangerové, a také pravou dobročinností, je „naučit chudé používat antikoncepci“ – to se stává všestranně podporovanou prioritou. Potřeba hledat „řešení“ těchto „problémů“ popohání kupředu horečnaté úsilí o vývoj účinné, bezpečné antikoncepce – až se konečně počátkem 50. let 20. století dílo podaří a na světě je tak první antikoncepční pilulka…
Při obhajobě své antinatalitní triády Sangerová argumentovala ušlechtilými snahami: ulehčit ženám, přetíženým početnými rodinami, oprostit sexualitu od nezdravé tabuizace a deformování „přirozené volnosti“ tradiční morálkou, eugenická ochrana zdraví národa.
Bylo to ďábelsky geniálně promyšleno, vždyť v každém z těchto cílů je nějaké zrnko pravdy, opravdu stálo zato se jimi zabývat! Ale jsou navrhované nástroje skutečně řešením těchto problémů? (Vzpomínáte na Palkův postřeh o falešném soucitu?)
Touto strategií, apelující na city více než na rozum, se tak dosáhlo situace, kdy mnozí tehdy bili na poplach: ne proti kontrole porodnosti, ale pro její plošné zavedení! Hrozí nebezpečí, říkalo se, že svět zaplaví jiné rasy než rasa bílá, západní, anglosaská. Je nutno jednat, nemají-li zítra všichni tito chudí a degenerovaní tvořit většinu americké populace! Sázka na iracionální rasistické instinkty vyšla – a hysterické strašení přelidněním se vyplatilo. Masa „obyčejných lidí“ se tím dala „zblbnout“ a politici vyplnili vůli lidu: A tak např. v USA v roce 1936 mělo 31 ze 48 států Unie nějaký druh zákona, jenž se opíral o eugeniku. Dohromady bylo ve Spojených státech tehdy donuceno ke sterilizaci více než 60 000 lidí!
Těmto bludům podlehli i mnozí upřímní křesťané. Možná se to zdálo tehdy nevinné, tehdy neexistoval vražedný potratový průmysl a nikdo nenabádal k zabíjení dětí – šlo jen o drobnosti, o (pře)výchovu, o uchování identity. Zdálo se to tehdy jasné: má-li bílá protestantská Amerika zůstat takovou jaká je, je nutno podpořit rodinný život zbožných bělochů – a současně omezit porodnost lidí jiných ras a náboženství. Vždyť jde jen o černochy – pomyslel si mnohý z těch, co tehdejší zákony vítali jako „řešení“. Mám zato, že tato část církevních dějin ještě čeká na svou reflexi, a možná také na pokání.

Dobrá věc se prosadila
Věhlasná a úctyhodná Rockefelerova nadace tak začala ve 20. letech podporovat aktivity Margarety Sangerové, protože politické a kulturní elity antikoncepci, dostupný legální potrat a sterilizaci tenkrát – v čase hospodářské krize – považovaly za přiměřené a správné řešení problému masové chudoby. A proroci a organizátoři sexuální revoluce, kteří se na této vlně svezli, si mohli mnout ruce…
Idea euthanasie si mezitím našla vlastní cestu vpřed. V roce 1933 byl v Německu přijat zákon o „prevenci rozmnožování geneticky narušených jedinců“, jehož výsledkem bylo až 400 000 vynucených sterilizací na lidech, kteří byli mentálně retardovaní, schizofreničtí, maniodepresívní, epileptičtí, hluší, slepí, nějakým způsobem deformovaní nebo byli například alkoholici. V roce 1935 pak norimberské zákony zakázaly sex mezi Židy a Němci a zavedly lékařskou prohlídku před manželstvím, jež měla za cíl zajistit, aby manželství nebylo „rasově znečištěno“. V roce 1939 začalo Německo popravovat nevyléčitelně nemocné. O dva roky později již podstoupilo nucenou eutanazii 70 000 mentálně postižených pacientů a výsledek tohoto vraždění poté Němci přenesli i do koncentračních táborů. V rámci programu eutanazie bylo zabito 200 000 lidí…
V polovině 20. století byla většina zákonů týkajících se eugeniky zrušena, zejména poté, co vyplula na povrch nacistická zvěrstva. Nicméně cíle bylo dosaženo – vražedná triáda byla prosazena, etablována a ospravedlněna a normalizována jako něco, bez čeho se moderní člověk nemůže obejít…

Strategie Margarety Sangerové
Zajímavé také je, jakou strategii Margareta Sangerová ve 20. a 30. letech volila ve vztahu k americkým křesťanům. Jednak, jak jsem zmiňoval, využívala protičernošské nálady, které činily stravitelnějším ledacos, co by jinak neprošlo – a pak také umě rozehrávala protikatolické emoce. Katolická církev, která byla v USA pořád ještě chápána jako do jisté míry cizorodý „neamerický“ prvek, tehdy pevně odmítala jakékoliv metody kontroly porodnosti. Sangerová si proto dávala záležet na tom, aby vykreslovala katolické postoje jako zvlášť extrémní a staromódní, záměrně je přeháněla a karikovala – a naopak zcela ignorovala protestantské hlasy, které (při pozorném čtení) v podstatě říkaly totéž, co katolíci. Toho si však málokdo všiml, proto mohl vznikat mylný dojem, že Sangerová je obránkyní protestantské svobody svědomí proti „římské“ tyranii a že s ní v tom protestanti v zásadě souhlasí. Když se pak lidé ptali „Vy si snad myslíte totéž, co katolíci?“, reflexivní reakcí snadno mohlo být chtít se distancovat od tak extrémně vykreslené alternativy – a tak se nechtěně mentálně posunout směrem k pozicím Sangerové. Protestanti nechtěli vypadat jako katolíci – proto raději mlčeli, nebo své postoje schválně „od-katolizovali“, aby se distancovali.
Myslím, že tato strategie vrážení klínů je proti nám používána dodnes – a dodnes se jí občas necháváme lapit do pasti. A zdaleka nejde už jen o protestantsko – katolické diference v otázkách pro-life… Myslím, že to stojí za promyšlení.

(De)populační bomba stále tiká
Odtajněné americké vládní dokumenty ukazují, že hrozby „populační exploze“ a přelidnění planety byly od konce 60. let záměrně nadhodnocovány a zneužívány k nátlaku na prosazení kontroly porodnosti v rozvojových zemích (tedy financování a organizace sterilizace části ženské populace, distribuce antikoncepčních prostředků a tlak na liberalizaci potratového zákonodárství) – to vše ve jménu „národní bezpečnosti“ s cílem udržet tam jakž – takž zvládnutelný (z pohledu Západu) pořádek a nedovolit pád do chaosu, tak aby byl zaručen přístup Západu k tamním přírodním zdrojům a surovinám… To je případ dnes již pověstného tajného Memoranda Rady národní bezpečnosti z roku 1974 (tzv. Kissinger report NSSM 200).
Takové – tehdy ještě izolované, globálně nekoordinované – kroky spustily lavinu nezamýšlených důsledků, které začaly žít vlastním životem a získaly novou dynamiku. Zatímco Kissingerův report byl tajným doporučením americkému presidentovi, dnes se instituce EU vůbec netají tím, že se EU stala největším sponzorem a vývozcem technologií a know-how na „kontrolu porodnosti“ v rozvojovém světě a zcela nepokrytě právě s jejich realizací spojuje svou rozvojovou pomoc.
To nás přivádí k řadě dalších otázek: Současné globální vládnoucí elity tvoří jen hrstka vyvolených. Ti nemusejí mít žádný zájem na „přelidněném světě“, který je třeba živit, šatit, vychovávat. Vždyť bohatství se soustřeďuje v rukou stále menší skupiny lidí a k uspokojování jejich luxusu stačí také mnohem menší množství „poddaných“, než činí dnešní světová populace. A pak, „přelidněný“ svět může být nestabilní, světu, který si žije sám po svém, se špatně vládne…Jsme dnes svědky situací, kdy nadnárodní instituce a globální nadace podmiňují svou finanční pomoc prosazením tzv. sexuálních a reprodukčních práv, mezi nimiž je „právo na potrat“ zcela klíčové. Je to jen náhoda?
Nepochází i odtud ten ohromný tlak na „kontrolu porodnosti“ na celém světě? Nemají právě zde své kořeny moderní ideologie, které ve svých důsledcích znamenají tlak na jesle místo mateřské péče, urychlený návrat matek do „pracovního procesu“, vnucování školní sexuální výchovy a celková sexualizace kultury, všestranná degradace a znevýhodňování tradiční rodiny a propagace homosexuálního životního stylu?
Na řadu těchto otázek nemáme přímou odpověď. Je však nepochybné, že ve světě, který se chce nechat klamat, se vždy najde ten, kdo se tohoto úkolu rád chopí.

(Upravená část příspěvku, prosloveného na konferenci Bůh je pro life 20. září 2014 v Třinci, publikováno v časopise ŽIVOT VÍRY.)

Žádné komentáře:

Okomentovat