Lewis napsal tento esej v roce 1948. Problém
kněžského svěcení žen není možná tím, co by nás právě nyní pálilo nejvíce. Ono
však vůbec nejde v prvé řadě o kněžství, jde o vztah mužství a ženství, o
jejich podstatu a smysl – a právě to obé je dnes pod velikým tlakem.
„My muži můžeme být často velmi špatnými kněžími. To proto,
že nejsme dostatečně mužští. Nic se nenapraví, přivoláme-li ty, kdo nejsou muži
vůbec. Určitý muž může být velmi špatným manželem; nemůžete však věci napravit,
pokusíte-li se vyměnit role...“
Nabízím několik rozsáhlejších výňatků z českého
překladu, který vyšel v roce 1997 v nakladatelství Návrat domů.
Mám velké uznání pro ty, kdo přejí ženám, aby se mohly stát
kněžkami. Myslím, že jsou to upřímní, zbožní a rozumní lidé. Jistým způsobem
jsou vlastně příliš rozumní. Na první pohled všechna rozumnost je na straně
inovátorů. Máme nedostatek kněží. V jednom povolání za druhým zjišťujeme, že
ženy mohou dobře vykonávat všechny věci, o nichž se dříve předpokládalo, že
naleží jen mužům. Nikdo z těch, kteří návrh odmítají, netvrdí, že ženy jsou
méně zbožné, méně horlivé, méně učenlivé než muži, nebo že za nimi zaostávají v
čemkoli potřebném pro pastýřský úřad. Co tedy jiného než předsudky pocházející
z tradice nám brání využít obrovských rezerv pro kněžskou službu, kdyby ženy v
něm měly rovnocenné postavení jako muži?
(…)
Čím více reformátoři mluví (právem) o kompetenci žen v
řízení, o jejich citlivosti a soucitu jako poradkyň, jejich přirozených vlohách
k „navštěvování", tím jasněji cítíme, že na to hlavní se zapomíná. Pro nás
kněz je především reprezentantem, dvojnásobným reprezentantem, který
reprezentuje nás před Bohem a Boha před námi. Tomu nás v kostele učí naše
vlastní oči. "Někdy se k nám kněz otáčí zády, čelem k východu – promlouvá
k Bohu na našem místě; někdy se obrací k nám a mluví k nám na místě Božím. Nic
nenamítáme, činí-Ji žena to první; celý problém je o tom druhém. Ale proč? Proč
nemůže žena v tomto smyslu reprezentovat Boha? Jistě ne proto, že by byla
nezbytně, nebo jen pravděpodobně méně svatá, méně laskavá nebo hloupější než
muž. V tomto smyslu může být stejně „obrazem Božím" jako muž; a určitá
žena mnohem spíše než určitý muž. V jakém smyslu nemůže reprezentovat Boha, se
stane možná jasnějším, podíváme-li se na věc z jiné strany.
(…)
Dejme tomu, že reformátor místo tvrzení, že dobrá žena může
být jako Bůh, začne prohlašovat, že Bůh je jako dobrá žena. Dejme tomu, že
prohlásí, že se můžeme stejně dobře modlit „Matko naše, která jsi v nebesích",
jako „Otče náš". Dejme tomu, že poznamená, že Vtělení mohlo mít stejně tak
ženskou jako mužskou formu, a že tedy druhá osoba Trojice se stejně dobře může
nazývat Dcerou jako Synem. Dejme tomu nakonec, že by mystické manželství bylo
obráceno, že církev by byla ženichem a Kristus nevěstou. To vše, jak se mi zdá,
je zahrnuto v požadavku, aby žena mohla reprezentovat Boha jako kněz. Jistě je
tomu tak, že kdyby všechny tyto předpoklady byly splněny, došli bychom k jinému
náboženství.
(…)
Selský rozum se zeptá: „Proč ne? Vždyť Bůh ve skutečnosti
není biologická bytost a nemá pohlaví, co tedy záleží na tom, říkáme-li On nebo
Ona, Otec nebo Matka, Syn nebo Dcera?" Ale křesťané si myslí, že Bůh sám
nás naučil, jak o něm máme mluvit. Říkat, že na tom nezáleží, znamená buď
tvrdit, že celá mužská metaforika není inspirovaná, nebo ačkoli inspirovaná, je
zcela libovolná a nepodstatná. A to je jistě neúnosné; nebo, je-li to únosné,
je to argument nikoli pro křesťanské kněžky, ale proti křesťanství.
(…)
lnovátoři ve skutečnosti prohlašují, že pohlaví je něčím
nadbytečným, nepodstatným pro duchovní život. Říci, že muži a ženy jsou stejně
způsobilí k jistému povolání, znamená říci, že pro účely tohoto povolání je
jejich pohlaví nepodstatné. V tomto kontextu se s námi jedná jako s
bytostmi středního rodu. Čím více se stát podobá úlu nebo mraveništi, tím
potřebuje větší počet dělníků, s nimiž je možno nakládat jako s neutry. To je
snad nezbytné pro náš sekulární život. Ale ve svém křesťanském životě se musíme
vrátit k realitě. Tam nejsme homogenními jednotkami, ale rozdílnými a
komplementárními orgány mystického těla.
Jde mi o to, že neznamená-li „rovnoprávný" totéž co
„zaměnitelný", nemá rovnoprávnost pro kněžství žen žádný význam. A ten
druh rovnoprávnosti, který znamená, že rovnoprávné je zaměnitelné (jako žetony
nebo identické stroje), je mezi lidmi právnická fikce. Může to být užitečná
právnická fikce, ale v církvi se k fikcím obracíme zády. Pohlaví bylo stvořeno
mimo jiné proto, aby nám symbolizovalo skryté věci Boží.
(…)
Jednou z funkcí lidského manželství je vyjadřovat povahu
spojení mezi Kristem a církví. Nemáme právo vzít živé a plodné znaky, které Bůh
nakreslil na plátno naší přirozenosti, a převést je na pouhé geometrické
vzorce. Selský rozum by to nazval „mystikou". Přesně tak. Církev se
prohlašuje za nositelku zjevení. Je-li tento nárok falešný, pak nechtějme
ustanovit kněžky, ale zrušme kněžství vůbec. Je-li pravdivý, pak budeme v
církvi očekávat prvek, který by nevěřící nazvali iracionálním a věřící
„supraracionálním". Musí v ní být něco neproniknutelného pro náš rozum,
ačkoli ne rozumu odporujícího - tak jako je neproniknutelná skutečnost sexu
nebo smyslu na přirozené rovině. A o to opravdu jde.
(…)
My muži můžeme být často velmi špatnými kněžími. To proto,
že nejsme dostatečně mužští. Nic se nenapraví, přivoláme-li ty, kdo nejsou muži
vůbec. Určitý muž může být velmi špatným manželem; nemůžete však věci napravit,
pokusíte-li se vyměnit role. Může být špatným tanečníkem. Napravit to lze jen tím,
že muži budou pilněji navštěvovat taneční hodiny; ne tím, že taneční parket
začne od nynějška ignorovat rozdíl pohlaví a zacházet se všemi tanečníky jako s
bezpohlavními bytostmi. To by ovšem bylo neobyčejně rozumné, civilizované a
osvícené, ale, ještě jednou, Jenže by to zase nebyla církev.
Narazil jsem na zajímavý text od Chestertona na téma feminismus (https://gkch.wordpress.com/2007/09/06/sufrazet/), neznám přesně kontext sepsání, nejspíš jde o právo žen volit a být voleny. Chesterton se jasně k věci nevyjadřuje, čtenář spíš vycítí jeho postoj, ale má tam pár zajímavých vět z nichž vybírám tuto: "Pohlaví nemohou chtít jedno druhé zrušit a pokud bychom jim dovolili jakousi trvalou vzájemnou opozici, poklesly by v cosi tak nízkého jako stranický systém." :-)
OdpovědětVymazat