31 ledna 2017

Jak se staví dnešní politická moc k rodině?

Možná vás to překvapí, ale vymezení rodiny v našich zákonech není vůbec špatné. Podle nového občanského zákoníku (2014) požívá rodina, rodičovství i mateřství zvláštní ochrany, hlavním účelem manželství je pak založení rodiny, řádná výchova dětí a vzájemná podpora a pomoc. Také podle Národní koncepce rodinné politiky (schválené vládou v říjnu 2005, která je dosud platná, přestože se MPSV tváří, že neexistuje) je rodinou takové soužití, které zahrnuje minimálně dvougenerační soužití dětí a rodičů, má trvalý charakter a vykazuje pevné vazby mezigenerační a vnitrogenerační solidarity. Čili, světe div se: rodinu stále ještě tvoří rodiče s dětmi! Problém tedy není v tom, že by zákony rodinu nechránily, problém tkví v interpretační svévoli, kdy se různé politické síly na základě svých ideových preferencí pokoušejí zákony vykládat po svém a vidět v nich to, co sami chtějí.

Rodina jako pouhá sociální skupina?
Zdá se, že nejdál v tom zachází vedení nynějšího ministerstva práce a sociálních věcí, kde od jara vzniká nové koncepce rodinné politiky. Vezmeme-li vážně porůznu publikované úvodní teze, pak za rodinu má být napříště považována v podstatě jakákoliv nejméně dvoučlenná skupina osob, které spolu bydlí.
Nejde o nahodilý výkřik, napříč celým západním světem vidíme snahy o „přepsání“ významu rodiny. Právě snaha vykládat či přímo nahrazovat pojem „rodina“  (který v sobě nutně nese odkaz na rození, rodičovství a děti) neutrálním pojmem „sociální skupina“ patří dnes ke klíčovým evropským trendům.

Slaďování rolí a rovnost příležitostí
Dalším velkým tématem progresivistické státní politiky je tzv. slaďování rolí, kde se stát dnes velmi angažuje. Avšak s jakými motivy, jakými prioritami? Má jít o to, aby se rodičům s dětmi např. co nejvíce přizpůsobil trh práce? Aby jim bylo usnadněno uspořádat si věci co nejvíce po svém, tedy tak, aby to vyhovovalo jejich vlastní představě, jak skloubit péči o děti s případnou prací mimo domov? To by bylo velmi vítané! MPSV však nahlíží věc jinak: zdůrazňuje se svoboda volby, ale ouha, myslí se tím vždy jen svoboda jít co nejdřív do práce; žena, která by dala přednost domácí péči o děti, se podpory a zastání nikde příliš nedočká. A to nemám na mysli podporu primárně finanční, ale především morální a společenskou: Vždyť je k pláči, že „plotna“ a „plínky“, dva hrdé symboly ženskosti a mateřství, se dnes  staly vysmívanou karikaturou jakýchsi starých směšných časů… Ano, stát pomáhá: aby rodina a děti nebyly jednotlivcům na překážku v jejich profesní seberealizaci.

V centru zájmu jednotlivec
Právě jednotlivec (a jeho zájmy, jeho práva, jeho seberealizace) – a nikoliv rodina! – totiž stojí v centru současné sociální politiky. Člověk, jednotlivec, lidské individuum, to přece zní hrdě, mohli bychom říci spolu s celou moderní liberální tradicí, vždyť o jeho osvobození (od všemožného sociálního útlaku) přece šlo! A nyní je to konečně tady!
Jenže! Je člověk „osvobozený“ od rodiny skutečně svobodný? Není tak naopak zbaven té poslední záchranné sítě, bez níž se ocitá bezbranný sám vůči všemocnému státu?    
Dnes, kdy rozhodnutí mít či nemít děti je považováno za soukromou věc rodičů, kterou stát nikterak neupřednostňuje, je rodina, vychovávající děti, strukturálně znevýhodňována oproti jiným formám soužití. Je-li veškeré jednání státu vztaženo k jednotlivci, nikoli k rodině, a rodina je chápána jako pouhá skupina jednotlivců, dochází tak ke zjevné diskriminaci, k nerovnému zacházení! Jak to, že to jindy hlasití obránci všemožných práv a rovností nevidí? Nehledě na to, že i tento dlouhodobý stav přispívá k prohlubování poklesu porodnosti…

Žádejme po svém státě spravedlivou rodinnou politiku
Rodinná politika má být podporou rodiny nikoliv „na úkor“ někoho jiného, má být kompenzací a spravedlivějším oceněním všeho toho „neocenitelného“, co lidé žijící v rodině dobrovolně investují do rodiny a do svých dětí, a tedy i do budoucnosti těch, kteří z nějakých důvodů děti nevychovávají. Výchova dětí je investicí, nikoliv kratochvílí, a to investicí do budoucnosti celé společnosti! Rodiče nevychovávají děti pro svou zábavu, vychovávají v nich budoucí občany, řádné členy společnosti, příští daňové poplatníky.
Stát má podporovat tradiční rodinu nikoliv z jakéhosi staromilství, či kvůli nějaké ideologii, ale má tak činit zcela pragmaticky právě proto, že společnost a stát naléhavě potřebují ovoce života zdravých fungujících rodin - a tím jsou zdravé a dobře vychované děti.

Genderová rovnost je pro ženy ztrátou
Základním problémem je mylný předpoklad, že muži a ženy jsou stejní. Ve skutečnosti je mezi nimi veliký rozdíl, jemuž, řečeno s Chestertonem, „vděčíme téměř za vše důležité, co se ve světě událo“. Je překvapivé, do jaké míry se podařilo ženám vnutit falešné argumenty podporující pracovní „seberealizaci“ žen (aby si tak mohly vážit samy sebe) a sebrat jim hrdost na jejich tradiční roli matky a ochránkyně rodinného krbu. Vždyť to žena vtiskuje svou pečeť budoucímu světu tím, že rodí děti, zahrnuje je láskou a péčí, utváří jejich osobnost, to ona ve skutečnosti vládne světu. Ironií je, že pokud se ženy vrhnou do zaměstnání, většina z nich se ocitne stejně jako většina mužů v situaci pouhých námezdních dělníků, kteří mohou být kdykoliv propuštěni…

Co tedy s tím?
Biblické myšlení chápe mateřskou roli jako základ ženské existence a její identity. Děti a rodina jsou naplněním ženy, nikoliv překážkou v jakési pracovní kariéře! Ženě je svěřena úloha matky. Přijme-li ji za svou, může nalézt samu sebe a své pozemské poslání – a tak bude „vykoupena“ z nutkání soupeřit s mužem a hledat sama své životní téma. Myslím, že právě toto měl na mysli apoštol Pavel, když v 1. listě Timoteovi píše, že žena bude spasena jako matka. Nejde o počet porodů, ale o postoj, který může přijmout za svůj i ta, která z těch či oněch důvodů vlastní děti nemá. A na muži pak je, aby ženu podporoval, chránil a staral se o ni tak, jako Kristus o církev. Toto je pravým smyslem manželství. Budeme mít odvahu se tohoto ideálu držet, i když nám náš stát právě nefandí?

(Psáno pro časopis ŽIVOT VÍRY, únor 2017)

Žádné komentáře:

Okomentovat