S chutí
jsem si přečetl knihu Roberta Stearnse „Tři domy“. Jsem vděčen za odvahu, se
kterou autor kriticky hodnotí stav současného světa. Nad knihou jsem si sám
ledacos ujasnil, něco zodpověděl – a některé přetrvávající otázky nově
zformuloval…
Stearns
netvrdí, že tyto tři domy – tedy „dům“ islámu, „dům“ křesťanství a „dům“
humanismu – jsou jedinými myšlenkovými strukturami, které dnes ovlivňují svět. Takových
domů, i poměrně početných a vlivných, je celá řada. Přesto však, právě tyto tři
se zdají být těmi skutečnými hybateli současného světa. Oni jsou těmi
„důležitými hráči“, jejichž počínání a vzájemné interakce určují osudy
současného světa. A podle Stearnse právě mezi těmito třemi domy se odehraje
„poslední bitva“ o globální dominanci v tomto světě.
Nebylo
tomu tak vždy, kupříkladu ve 20. století mocnostmi, ovlivňujícími svět a
bojujícími o jeho ovládnutí, byly především komunismus a nacismus. Islám byl
v té doby ještě bezvýznamný a křesťanský dům byl jistě také na scéně, svým
způsobem možná vlivnější než dnes, ale nebyl to on, kdo „nastoloval agendu“
tehdejšího světa.
Mám za
to, že obraz „domů“ je skutečně výstižný, neboť dům znamená jednak samotnou
stavbu (tedy instituce a struktury domu), ale zahrnuje také určitou množinu
lidí, kteří k domu tak či onak náležejí. Kultura je pozadím, na němž se
odehrává náš život, ovlivňuje příběhy, které sdílíme, svátky, které slavíme,
definuje morální kód dané společnosti. Všichni jsme v té či oné míře svým
domem nějak ovlivněni, určeni. Někteří se v těch domech narodili, jiní se
pro ně rozhodli sami – přistěhovali se tam, ať už doslovně, fyzicky, nebo pomyslně,
tím, že hodnoty domu přijali za své, vstřebali jeho kulturu, mají ji pod kůží.
Po
vydání českého překladu knihy se objevila diskuse, zda koncept pouze tří domů
je dostačující, vždyť hráčů, ovlivňujících dění, třeba jen v Evropě, je
přece více. Není to přílišné zjednodušování? Nevykresluje si autor svět takový,
jaký ho chce vidět? Vždyť třeba dům islámu zdaleka není jednolitý, šíitské a
sunitské křídlo spolu svádějí stále krvavější zápas. A ani „křesťanstvo“ není
jednotné, máme zde např. Trumpovské populisty a na druhé straně nacionálně –
konzervativní obdivovatele Putina, a obě křídla se nějakým způsobem hlásí ke
křesťanským kořenům a hodnotám. Ano, to je jistě pravda, nicméně nic to nemění
na tom, že globálními hráči zůstává právě „islám“ a „křesťanstvo“, tak, jak je
Stearns definuje. Pokud někdo opouští palubu tohoto židovsko-křesťanského
pohledu na svět a vydává se na vlastní pěst na moře ve vlastní bárce, která se
vymezuje jinak, pak prosím, je to nepochybně jeho právo, ale přestává být
globálním hráčem těchto dnů, jak to chápe Stearns.
Myslím,
že toto rozlišení mezi „domem“ jakožto určitou ideologickou či duchovní strukturou,
která má svou vlastní dynamiku, a lidmi, kteří daný dům obývají, je pro
porozumění celému kontextu klíčové. Stearnsova terminologie však není úplně
jednoznačná a jednotná. Například tam, kde hovoří o „židovsko-křesťanském
světonázoru“, by možná bylo přiléhavější mluvit např. o „židovsko-křesťanské
tradici" či případně o „křesťanstvu“. Bylo by tak zřejmější, že ne všichni
lidé uvnitř „domu“ nutně osobně a s přesvědčením sdílejí všechny atributy,
které autor danému domu připisuje. Leckdo by ještě něco přidal, či naopak
ubral, nejde o přesný výčet článků víry. Jde o jakýsi souhrn hodnot, sdílenou
kulturu a na ni navazující kódy chování, rituály, hierarchii autorit, určitý
úhel pohledu na svět, který je dané kultuře víceméně společný.
Chápeme-li
věc takto, pak je zřejmé, že dělící čáry mezi domy nejsou geografické,
nekopírují hranice států, nýbrž jdou napříč, procházejí lidskými srdci,
rozdělují rodiny i přátelé. Na území jednoho státu se nacházejí příslušníci
celé řady „domů“. Mohou to být jak oddaní „následovníci“, kteří berou principy
a hodnoty svého domu vědomě za své, nebo fanatičtí ideologové, tak i jeho pouzí
„obyvatelé“, hlásící se jaksi „ze zvyku“ k tomu, co zdědili, či dokonce možná
i „zajatci“, kteří v něm kupříkladu vyrostli nebo tak či onak sdílejí jeho
osud, ale neztotožňují se s ním, naopak hledají cestu ven – a naleznou ji
možná v tom, že se časem přichýlí k jednomu z dalších domů a
změní tak svou identitu i svou loajalitu.
Tři domy bojují o naše srdce
Tento
pohyb mezi domy totiž nepochybně existuje, a jak autor opakovaně připomíná,
každý z domů o něj vědomě usiluje – totiž udržet si srdce těch, kdo jej tvoří
a získat i srdce dalších, získat nové „konvertity“. Vždyť o to se právě
v životě hraje: o to, komu bude patřit tvé srdce, koho budeš uctívat. Všechny
tři domy totiž mají i svůj spirituální, duchovní rozměr. Možná to zní
překvapivě, vždyť liberální humanismus si zakládá na svém „sekularismu“, tedy
„světskosti“, kterou chápe především jako popření existence jakékoliv
nadpřirozené skutečnosti a odmítnutí jakýchkoliv „božských“ nároků na člověka a
jeho život. Stearns
se tím nenechává zmást a správně poznamenává, že každý z domů je (svým
vlastním způsobem) i domem modlitby – chápeme-li ji jako „energii lidského
srdce, nasměrovanou k nějakému vnějšímu zdroji“.
Každý
z domů po svém odpovídá na základní otázky, s nimiž lidé zápasí
odjakživa. Jejich odpovědi se navzájem samozřejmě liší, ba si i protiřečí,
nicméně každý je v nějakém ohledu pro někoho přitažlivý, nabízí (nebo se
to tak hledajícím alespoň jeví) cosi, po čem lidské srdce skutečně touží.
Kupříkladu
nám křesťanům může islám připadat jako nepřitažlivý, ale může být, že pro
někoho, kdo nemá žádnou duchovní zkušenost, se může jevit islámský obraz světa
jako vítané řešení: Svět je rázem přehledný, získává jasné ukotvení: zde je
dobro, zde je zlo, tady je Bůh a jeho zákon, role muže a ženy je jasně definovaná,
prorok vše předzvěděl už před staletími, prostor pro osobní volbu je
minimalizován. Islám trvá na tom, že existují absolutní hodnoty a měřítka –
neshodne se s křesťanstvím, které to jsou a v čem spočívají, ale stejně
jako ono trvá na tom, že nějaké existují, že člověk podléhá měřítkům, která si
nestanovil sám. Lze se divit, že řada lidí, znejistěných morálním rozvratem
mnoha Západních společností, nalézá právě v islámu vítané zakotvení –
zejména v situaci, kdy se zdá, že „křesťanstvo“ samo podléhá relativismu a
mnohé osvědčené hodnoty opouští?
Podobně
liberální humanismus, který přichází léčit neduhy světa s medicínou zcela
odlišnou od té islámské, je v něčem lákavý a může oslovovat lidská srdce. Svět
šitý člověku „na míru“, oslava diverzity, plurality a svobody, možnost volby
čehokoliv včetně vlastní sexuality, všechny pravdy stejně hodnotné, právo
každého žít si i zemřít tak, jak se mu zdá nejlepší… Není už lidstvo dost zralé
na to, abychom si to takhle mohli dovolit, a přestali se hrbit před absolutními
nároky mimosvětských skutečností?
Je
tedy zřejmé, že tři domy přinášejí alternativní pohled na svět a vše, co je
v něm. Což ale nemohou pokojně koexistovat vedle sebe? Ano, bylo by to
možné, ovšem za předpokladu, že všichni respektují a dodržují tatáž pravidla.
Avšak tak tomu zjevně není. Jejich pohledy na mnohé podstatné skutečnosti
našeho světa se radikálně liší: jednu a tutéž událost interpretuje každý
z nich zcela jinak! Jejich recepty na řešení problémů se diametrálně
rozcházejí – a co je nejhorší, nelze je sladit, nelze je harmonizovat. Co je
pro jednoho černé, je druhému bílé. Každý z nich na základě své vlastní
hierarchie hodnot po svém určuje, co je dobré a co zlé. A z jejich
rozdílných morálních kódů vyplývá i rozdílný přístup k tomu, co je
považováno za omyl a nepravdu, i k jeho nositelům. Proto třeba islám nemá
žádný problém požadovat smrt svých „odpadlických“ odpůrců. Naopak dům světského
humanismu odmítá tento rys islámu vzít na vědomí a zavírá před ním oči.
V humanistickém „světě“ je naopak největším proviněním myslet si, že je
v lidských možnostech nahlédnout něco jako nepochybně pravdivé a trvat na
tom. Takový postoj bává pak snadno hodnocen jako „netolerantní“ – a netoleranci
přece není možno tolerovat!
Každý
z domů tedy na základě své vlastní hierarchie hodnot po svém určuje, co je
dobré a co zlé. A nejde vůbec jen o akademickou debatu, dotýká se velmi zásadně
našeho světa. Podle Stearnse totiž dnes nejde o nic menšího, než o otázku:
Který dům lépe zastřeší lidský život na tomto světě? Který z domů je
schopen zajistit, že v nadcházejících dobách zůstane svět svobodným? Tak
svobodným, že umožní a bude garantovat svým obyvatelům svoboda slova, svobodu
vyznání a svědomí?
Porovnáme-li
světonázory s praxí, kořeny s ovocem, pak jako nejlépe disponovaný
k tomuto úkolu se jeví dům křesťanský – ten ostatně již s budováním
civilizace svou zkušenost má. Vždyť mnohá dobra, jímž se dnes těší obyvatele
Západu (a která obdivují a po kterých touží obyvatelé zbytku světa) jsou plodem
křesťanství, jež bylo v prvních staletích našeho letopočtu vmíseno do
tehdejší antické kultury jako kvas, který žena z novozákonního Lukášova
podobenství vmísí do tří měřic mouky, až všechno prokvasí.
Je-li
tomu tedy tak, pak co dělat, aby byl tento dům ubráněn? Aby nepodlehl útokům
z prava, ani z leva, a zůstal nadále obyvatelným příbytkem a skrýší?
V tomto
bodě dělá Stearns ve své knize určitý úkrok stranou. Většinu knihy věnuje
rozboru jednotlivých domů a jejich konfliktu, a to optikou tohoto, pozemského,
viditelného světa a života. Avšak ve chvíli, kdy by měl naznačit strategii
obrany domu, který shledává nejperspektivnějším, tedy obrany „křesťanstva“,
opouští náhle scénu a hovoří o tom, že je zde ještě jeden dům – neviditelný dům
Božího království, dům, který si na zemi buduje sám Pán, dům tvořený těmi,
kteří „jsou Jeho“. Ano, to je jistě pravda, stejně jako připomenutí, že tento
Dům není totožný s oním pozemským domem „křesťanstva“, přesto, že se
s ním do značné míry překrývá. Zbraně, jímž má být hájen Boží neviditelný
dům, nejsou fyzické, stejně jako nepřátelé, kteří jej ohrožují, nejsou tělesní,
jde o zápas duchovní, vždyť jde o „království, které není z tohoto světa“.
Odhodlání
k tomuto zápasu jistě potřebujeme, stejně jako povzbuzování do něj.
Robertu Stearnsovi patří dík za to, že zdůraznil sepětí tohoto neviditelného
zápasu s tím, co je kolem nás vidět velmi výrazně. Přesto však je zde celá
řada otázek, které stále čekají na zodpovězení: Co tedy s tím domem
pozemským? Duchovní zápas nás nezbavuje odpovědnosti za pozemskou vlast, a to
jak na rovině národní, tak na rovině (řekněme) civilizační: Jaká tedy má být
křesťanská strategie obrany domu, který jako lidé obýváme, který „je
z tohoto světa“? Má vůbec býti hájen? Jak, jakými zbraněmi, do jaké míry a
za jakou cenu?
Myslím,
že těmto otázkám neutečeme, ba naopak budou stále naléhavějšími…
Robert Stearns: Tři domy. Radikální islám, militantní sekularismus a
mýtus koexistence. Jaké je řešení?; Nakladatelství Juda, Mělník, 2018; 208
stran, cena 259 Kč. Pokud ji nenaleznete v běžných knihkupectvích, můžete
ji objednat na internetové adrese obchod.juda.cz.
Žádné komentáře:
Okomentovat