Je
konzervatismus stále nosný ideový proud, nebo už své hlavní „bitvy“ v globalizované
společnosti dávno prohrál? Na tyto otázky se snaží hledat odpovědi dvojice
autorů, kteří zde shrnují své politicko-filosofické úvahy, porůznu
v posledních letech publikované, především v revue Kontexty. Co
dnes vlastně znamená být konzervativní a může nás
tento postoj dnes ještě nějak inspirovat?
Kniha
nezapře, že jejím spoluautorem je vysokoškolský profesor, zvyklý brát věci ze
široka a v náležitém kontextu, se všemi souvislostmi – a navíc politolog.
Kniha je proto v mnoha ohledech příručkou politiky jako takové, je čtením,
které by udělalo dobře všem, kteří se politikou zabývají a chtějí porozumět,
jak funguje – a především pak samotným politikům (a hlavně „politikům“), kteří
se mnohdy vrhají do politické praxe bez jakékoliv myšlenkové a ideové přípravy.
Co
lze knize vyčítat? Knize samotné vlastně nic, má všechno, co má mít. Jistě,
řada sdělení, zejména těch, které se týkají např. demokracie, je banálními
samozřejmostmi. Nicméně, řečeno s Chestertonem, v našem dnešním
světě, kde už nic není samozřejmostí, chce i opakování samozřejmostí jistou
odvahu. Spíš lze jen litovat, že knihu si asi nepřečtou ti, kteří by ji měli
číst nejvíc. Nabízím několik osobních postřehů k myšlenkám, které mne
nejvíce zaujaly.
Konzervatismus
autoři představují jako moderní politický směr, který hledá a prosazuje uměřené
odpovědi na hlavní problémy současné doby. Jako ústřední konzervativní hodnoty
nabízejí autoři realismus, normalitu, obranu normálního lidského světa a onu
zmíněnou uměřenost.
Oslabování
tradiční politiky, založené na svobodné soutěži politických stran, reprezentujících
oprávněné zájmy svých členů, příznivců a voličů, otevírá cestu k moci jak
novodobým oligarchům, politickým podnikatelům či politicko-podnikatelským „zlatokopům“,
kteří vnímají politiku (řečeno bonmotem z 90. let) jako „pokračování
podnikání jinými prostředky“ – ale také elitářským vizionářům a nejrůznějším
progresivistům, kteří vnímají politiku jako nástroj, který má shora, státní
mocí, napravit lidskou společnost. Právě spor o lidskou přirozenost a úcta
k ní představuje dnes hlavní štěpící linii mezi konzervativci a
nejrůznějšími pokrokáři, progresivisty, pro které je politika prostředkem
nápravy člověka.
Oslabený
demokratický „stroj“ se snadno „přehřívá“ – stává se náchylným k různým
chorobám, kterým pak snadněji podléhá. Autoři jmenují dvě z těchto neblahých
tendencí: pokušení měnit politiku na „permanentní volební kampaň“, které se
projevuje zvyšováním četnosti voleb a zaváděním prvků přímé demokracie – jako
by sám fakt, že kdosi či cosi bylo řádně „zvoleno“, postačoval
k propůjčení dostatečné legitimity. Druhou tendencí pak je rezignace na
ideové vymezení politického zápasu, kdy politika přestává být chápána jako
ideový střet, a namísto toho je určována a přizpůsobována tomu, co po
politicích lidé aktuálně chtějí (a možná ještě častěji tím, co si politici
myslí, že lidé chtějí či co si myslí, že by měli chtít).
Konzervativní
politika má být také lokálně ukotvena, má řešit skutečné problémy reálných
lidí, řešit to, co lidé opravdu potřebují, ne se jen zabývat naplňováním
abstraktní vize, jakkoliv hodnotné – má odrážet skutečně pociťované a
agregované (tj. „výslovené a do politiky přenesené“) zájmy občanů v rámci
jednoho politického celku, kterým je nejlépe národní stát.
Politika,
která nemá ukotvení v „lidech v místě“, opakovaně selhává: Absence
tohoto lokálního rozměru odsoudila k neúspěchu řadu pokusů z počátku
i konce 90. let (ODA, US, Věci veřejné, nejspíš také TOP09). Na nadnárodní
úrovni je to ještě zřejmější – evropská či globální politika, která se neopírá
o „souhlas ovládaných“, ale staví jen na neurčité představě reálně neexistujícího
„evropského lidu“ či dokonce „mezinárodního společenství“, postrádá potřebnou
legitimitu a opakovaně nabízí chybná řešení, neboť žádná jiná nejsou její
byrokratické elity schopny nabídnout.
Kniha přináší
desatero kritických postřehů k Evropské unii, nesené přesvědčením, že EU
„nemůže lidem poskytnout sdílenou identitu ani srozumitelně definovaný prostor,
s nímž by se mohli identifikovat” a „nahrazuje národní stát
v druhotných funkcích, a to velmi problematicky”. Desatero se zdá
smysluplné a zdravě kritické - pokud se ovšem dívám na ODS, jíž je jeden
z autorů předsedou, pak se mi zdá, že mezi politickou filosofií a taktikou
strany v tomto ohledu zeje značná propast.
Kdy přijde populistická revolta?
Zajímavé
postřehy přináší kniha k fenoménu tzv. populistické revolty. Ta má původ
v odporu vůči oslabování přirozených a tradičních vazeb člověka,
v protestu proti vykořeněnosti, v touze „někam patřit“. Za největší
úspěchy této revolty bývá považován brexit a zvolení Donalda Trumpa americkým
presidentem. Tak jako každá revolta, i tyto revolty reagují na nějakou
problematickou a nesrozumitelnou situaci, tedy jejich východisko bývá skutečné,
nikoliv jen pomyslné či zdánlivé.
Populismus
coby reakce na přílišnou „komplikovanost“ moderní demokracie a jejích procesů
usiluje o zjednodušení jak politiky samotné, tak řešení jejích problémů – což,
řekl bych já, samo o sobě není špatně, nevede-li to k nějakým neregulérním,
nedemokratickým postupům.
Konzervativní
revolta, kterou Mikš s Fialou vůči té populistické vymezují, dle jejich
mínění nabízí „uměřenější a složitější“ řešení, založené na úctě
k tradicím a demokratickým institucím – a jako taková se stává alternativou
nejen levicovému a liberálnímu progresivismu, ale také vulgárnímu populismu.
Úcta
k institucím je v chápání autorů skutečně klíčová. „Nejlepším
kriteriem, jak rozlišit mezi populistickými demagogy a vůdci státnického
ražení, je jejich postoj k parlamentním institucím“, citují autoři
historika Daniela Johnsona. Nahlédneme-li touto optikou situaci v České
republice, pak je zřejmé, že test „úcty k institucím“ spolehlivě
diskvalifikuje jakožto „vulgární populisty“ Babiše, Zemana a (minimálně
v očích autorů) zřejmě i Okamuru. Takové vyjasnění může leckterého čtenáře
možná potěšit, neplyne z něj však nikterak, co tedy s nimi. Jak na
tyto populisty reagovat? Jak jim vzít vítr z plachet?
Chce-li
být konzervativní revolta „uměřenější a složitější“ než ta populistická, jak
autoři zmiňují, pak se obávám, aby nebyla pro voliče složitá přespříliš, aby ve
své nepopulističnosti nezůstala ona nabídka nevolená či dokonce nevolitelná…
Myslím, že se tak často děje, a netýká se to pouze ODS.
Dovolím si
v souvislosti s populismem nabídnout ještě jeden úhel pohledu. Jak
kdesi poznamenává Francis Fukuyama, „populismus je nálepka, kterou politické
elity označují politické záměry, jež mají podporu obyčejných lidí, ale elitám
se nelíbí.“ Být populistou v tomto smyslu určitě není hanba, ba naopak,
mám za to, že trochu té lidovosti by profesorskému stylu ODS slušelo, mám
pocit, že o cosi takového se svého času v ODS pokoušel Václav Klaus ml.
Pojmenovat
problém bývá prvním krokem k případné změně, avšak samo o sobě většinou nepostačí.
V souvislosti s Trumpem již citovaný Fukuyama napsal, že k nápravě
nedojde, pokud se „lidový hněv nepropojí s moudrým vedením a dobrým
politickým programem“.
Nuže, jakýsi
program (vezmeme-li Mikšovu a Fialovu knihu vážně) bychom tedy snad měli. Kde
však jsou odvážní vůdcové? A kdo udrží v přijatelných mezích a k žádoucím
cílům usměrní lidový hněv, který se tady tak či onak střádá, jak ukazují
„milion-chvilkové“ demonstrace? Mohou ony být zárodkem oné obnovné revolty?
K tomu kniha mlčí, vyšla dříve, než fenomén statisícových „protivládních“
shromáždění kulminoval.
Sám si
nejsem jist, zdá se, že ani komentátoři si dosud nejsou jisti, kam „Milion
chvilek pro demokracii“ přesně zařadit. Jde o zárodek autentické populistické
revolty „lidu“ proti „elitám“, pohrdajícím tradičními demokratickými
institucemi? Nebo naopak o nástroj „pražské kavárny“ v ne-politickém
zápase proti autentickému zemano-babišovskému populismu, který politicky zatím
porazit neumějí?
Myslím,
že příští týdny a měsíce umožní minimálně jednomu ze spoluautorů, tedy tomu,
který je předsedou jedné z tradičních politických stran demokratické
pravice, napsat k tématu další kapitolu, jakýsi praktický dovětek k celé
knize. Jsem na něj upřímně zvědav a přeju mu (v zájmu nás všech) šťastnou
ruku.
Suma
sumárum: Kniha stojí za přečtení, především pro přemýšlivější povahy, pro ty,
kteří i v politice nevystačí jen s holými větami, ale stojí i o
argumenty a nějaké myšlenky mezi tím. Především by si ji pak měli přečíst lidé
z ODS, mám za to, že mnozí by mohli být upřímně překvapeni.
Petr Fiala, František Mikš: Konzervatismus
dnes: Politika, společnost a zdravý rozum v době nerozumu, Books & Pipes Publishing, Praha 2019
Žádné komentáře:
Okomentovat