Pod tímto nadpisem se
na Slovensku rozhořela debata nad průběhem Pochodu pro život, který koncem září
přivedl do ulic Bratislavy přes 50 tisíc lidí. Mezi pochodujícími se totiž
objevili i lidé v uniformách Kotlebovců, tedy Ľudové strany naše Slovensko
(ĹSNS), v čele se svým předsedou Mariánem Kotlebou, poslancem a bývalým
banskobystrickým županem. Kotlebovci se svou nacionalistickou rétorikou a
neskrývaným obdivem k válečnému Slovenskému štátu bývají často považováni
extrémisty, ne-li rovnou fašisty.
Nuže, může být idea
pochodu pro život legitimní, správná a hodná podpory, když na její podporu
pochodují i fašisté? Právě takto zaútočili na letošní pochod, potažmo na celé
slovenské pro-life hnutí, liberální kritikové. A známý komentátor Martin
Šimečka to byl, kdo v Denníku N vyslovil tu otázku: „Může být nějaká idea
správná i přesto, že se k ní hlásí fašisté?“
Šimečka píše, že organizátoři
pochodu pro život „považují za nepřítele odpůrce zákazu potratů, a proto patří
k jejich přátelům i fašisté, kteří potraty odmítají. Jejich účast nevadí,
vadí jen jejich uniformy a zástavy, protože kazí iluzi mírumilovného pochodu“.
V odpověď na
takto položenou otázku byla připomínána Šimečkou přehlížená fakta, např. že
zástupci ĽSNS nebyli mezi oficiálně zvanými hosty z řad zástupců politické
scény, nebo že organizátoři pochodu zveřejnili prohlášení, v němž se
distancují od jakýchkoliv „násilných a urážlivých projevů ... a od všech
možných forem, které by směřovaly k potlačování lidských práv a svobod.“
Martin Hanus
v Konzervativním denníku Postoy se pokusil na Šimečkovy delegitimizační námitky odpovědět obšírněji.
Může být nějaká idea
správná i přesto, že se k ní hlásí špatní lidé? To je snad
nejjednodušší otázka, jaká existuje, píše Hanus. Největším úspěchem ve
slovenském parlamentu, jakého dosáhla současná opozice, byl zákon o ochraně
lesů, který zakázal spalovat zdravé dřevo na biomasu. Opozice přehlasovala
koalici jen díky hlasům ĽSNS, která se následně před svými voliči chlubila, jak
chrání slovenskou přírodu a lesy. Mají se tedy dnes ochránci přírody užírat ve
svědomí otázkou, zda je jejich idea ochrany lesů skutečně správná, pokud v zápase
proti kšeftařům ze SMERu uspěli právě jen díky podpoře „fašistů“?
„V minulosti
mnozí obhajovali komunismus s tím, že idea je správná, ale zmocnili se jí
nesprávní lidé“, napsal Šimečka. „Dějiny ukázaly, že se obhájci komunismu
mýlili. Idea je špatná, a právě proto se jí mohli zmocnit zlí lidé.“
Nuže, když už jsme u
těch idejí, odpovídá Hanus, zastavme se u ideových kořenů legalizace umělého
potratu. První zemí na světě, která uzákonila potraty do 12. týdne těhotenství,
byl v roce 1920 Leninův Sovětský svaz. V roce 1957 se mezi první
státy s legálními potraty zařadilo Československo, jistá poslankyně tehdy
předložila zprávu, v níž připomněla, že už prvorepublikoví komunisté
bojovali za tento zákon po vzoru SSSR a že „socialistická společnost vytváří
novou, vyšší socialistickou morálku a (...) neustále bojuje proti přežitkům a
předsudkům ve vědomí a řízení lidí.“
Do západních
demokracií idea interrupcí dorazila většinou s 20-letým zpožděním,
připomíná Hanus. Na Západě legalizaci prosazovala levice proti odporu
antikomunistické pravice, v liberálnějších zemích (Francie, Itálie) ji protlačila
koalice socialistů a tamních komunistů, kteří se po sovětském vzoru a Východním
bloku tak rádi opičili.
Když Československo v roce
1986 přijímalo extrémně liberální interrupční zákon, který v principu platí
dodnes, petici proti němu podepsalo 6518 občanů. Mnozí odpůrci z křesťanského
disentu se dostali do hledáčku StB. Od komunistů si tehdy vyslechli, že s těmito
idejemi jsou vlastně pohrobky klerofašismu.
A když už je řeč o
fašistech či nacistech, pokračuje Hanus: V roce 1935 Hitler v Německu
prosadil zákon, který umožňoval legální potraty u židovských žen. Nečinil tak
samosebou po vzoru SSSR, jeho motivem byla rasistická eugenika. Potratová
legislativa měla eliminovat množení méněcenných ras, naopak německé ženy rodit měly
a tresty za nelegální potraty se naopak zpřísňovaly.
Dnes v roce 2019
liberálové konzervativcům předhazují, že jsou „spojenci fašistů“. Konzervativci
si totiž nekladou prý klíčovou otázku: Nemýlíme se, pokud souhlasíme s nějakou
ideou, s níž souhlasí i fašisté? Podle Šimečky navíc, pokud bychom snad
považovali takovou shodu s fašisty za nemilou náhodu, jsme na omylu,
protože podle něj „to není náhoda“...
Šimečka ignoruje ideové
kořeny interrupční legislativy i historická fakta, varuje Hanus. V tomto
zatmění mysli mu všude kolem „vyskakují Kotlebovi zelení mužíčci a drama dneška
se scvrkává na konflikt progresivní liberálové versus fašisté“.
Někteří liberálové,
naštěstí ne všichni, podléhají dnes pokušení strkat pro-life aktivisty do jednoho
pytle s fašizujícími extremisty, protože tak chtějí delegitimizovat
křesťanský protest, a to podobnou propagandou, jak to na sklonku 80. let dělali
komunisté. To nepřekvapuje, píše Hanus, ale zamrzí, že je mezi nimi i Martin
Šimečka, který si ze strany komunistické i nacionalistické propagandy vytrpěl
své…
Šimečka ve svém
komentáři popisuje i vlastní zkušenost, kdy v 80. letech dva roky pracoval
jako ošetřovatel na gynekologii a viděl zblízka stovky interrupcí. „Navždy se
mi vryly do paměti zdrobněliny rukou a nohou plovoucí v chirurgově misce –
ve 12. týdnu má už plod velikost i kontury postavičky z lega. Je zbytečné
říkat, jaký hrozný pohled to byl“. Nepochybně – a tím vlastně dává odpověď na
všechno, dodává Hanus.
Největším problémem
těch, kteří se nechtějí smířit s platností barbarského zákona, není to, že
v padesátitisícovém davu kráčeli i extremisté. Naším největším problémem
je, že v tom davu nekráčeli zástupy lidí jako je pan Šimečka. „Jenže to už
není otázka na nás“, uzavírá svůj komentář Martin Hanus.
Žádné komentáře:
Okomentovat