Dne 12.
ledna zemřel ve věku 75 let britský spisovatel, filozof a politolog sir
Roger Scruton. V 70. a 80. letech minulého století podporoval
československý disent a spolu s dalšími západními akademiky pomáhal před rokem
1989 s činností „podzemní univerzity“.
Sir Roger
byl filozofem velmi širokého zaměření, osobností vpravdě renesanční. Vystudoval
filozofii v Cambridgi, kde získal i doktorát a převážnou část své akademické
dráhy strávil jako profesor estetiky na Birkbeck College of London. Byl
filosofem, profesorem estetiky, publicistou, spisovatelem, hudebním
skladatelem, šéfredaktorem intelektuální revue, autorem více než padesáti knih
a dvou oper, kritikem zákazu kouření a obhájcem honů na lišku, farmářem,
chovatelem koní, hrdinou protikomunistického odboje, přívržencem brexitu. V
roce 2016 mu královna udělila čestný rytířský titul za „služby filozofii,
vyučování a veřejnému vzdělávání“.
V posledních
letech se těšil větší úctě a uznání zde ve střední Evropě (a v USA), než ve své
britské vlasti. I k nám dolehla aféra z loňského jara, kdy
zmanipulovaný a sestříhaný rozhovor v levicovém týdeníku The New Statesman
vykreslil Scrutona jako „homofoba“, „islamofob“ a „rasistu“. Ano, tyto způsoby,
jak zatočit s názorovými oponenty, se dnes mnohde na Západě rozmáhají,
Británii patří jedna z předních příček. Sir Roger byl aférou veřejně
zostuzen a mimo jiné bez možnosti obhajoby na hodinu vyhozen z čela vládní
komise pro veřejnou výstavbu… A byli to právě čeští disidenti, kteří se přítele
zastali veřejným dopisem a napomohli tak jeho očištění a rehabilitaci.
V jednom
z nekrologů bývalý slovenský disident a pozdější předseda KDH Ján
Čarnogurský vzpomněl své poslední setkání se sirem Rogerem v roce 2005 a jeho
povzdech: „My jsme vám pomáhali v dobách komunismu, ale vy nám to jednou
budete muset vrátit“. Věta, která se tehdy mohla zdát nepochopitelnou, začíná
být stále naléhavější…
Scruton
je konzervativcem typicky anglickým, tedy konservativcem skeptickým a empirickým.
Konservatismus pro něj znamená nedůvěru vůči abstraktním idejím a ideologiím,
zdůrazňuje tradici a zděděné zvyklosti. Jeho konservatismus je kulturní,
estetický, zdůrazňuje význam klasické kultury a vzdělání, odmítá rovnostářství
a vulgaritu.
Scruton
hájil národ, hájil národní stát a jeho suverenitu jako zdroj řádu, autority a
společenského konsensu. Pečlivě přitom rozlišoval mezi vlastenectvím a
nacionalismem, oním „modlářským zbožštěním národa“, vyzdvihujícím jej vysoko
nad lidi, z nichž se ve skutečnosti skládá. Původně psychiatrický termín
“oikofobie“ přenesl do politologie a označoval jím pocity odmítnutí, strachu a
odporu až nenávist vůči vlastnímu domovu, vlasti, národní kultuře
a duchovnímu dědictví vlastní společnosti.
Scrutonův
konzervatismus hájí náboženství jako něco podstatného, důležitého,
formativního, jak pro život jednotlivce, tak i národního společenství – a pro
uchování jejího ctnostného i svobodného charakteru. Ateismus je v mnoha
ohledech destruktivní, deformující, otevírající dveře „prázdnotě“. Po většinu
života byl Scruton nicméně agnostikem, oceňujícím dobra společně sdílených
duchovních hodnot, ale svou vlastní kantovskou filosofií odříznutý od možnosti
do této reality osobně vstoupit. Mám naději, že nakonec se Pravda, Dobro a
Krása, které celý život hledal, stala i pro něj nejen hodnotou, nýbrž i osobou,
oním Ty, k němuž „já“ přichází jako hříšník hledající smíření…
Žádné komentáře:
Okomentovat