Mnohé z Petersonových pravidel
jsou nepochybně banality, ba samozřejmosti, jak namítají kritici. Našinec
ovšem, poučený Chestertonem, dobře ví, jakou odvahu vyžaduje opakovat
samozřejmosti v časech, kdy nic není samozřejmé. Nicméně, ano: Mluvte
pravdu, naslouchejte, berte věci vážně, jednejte poctivě. Žádné kontrarevoluční
návody, spíše banální lidová moudra. Častokrát tyto prosté teze autorovi slouží
jako odrazové můstky k mnohastránkovým esejím, kterými se snaží oněm banalitám
vytvořit kontext, v němž by dávaly smysl – a tento smysl ilustrovat
mozaikou postřehů z biologie, psychologie, filosofie či náboženství.
Myslím, že právě tato „omáčka“ je v knize nejpodstatnější – právě jejím
prostřednictvím Peterson vysvětluje, jak a proč stojí zato si ony banální
životní moudrosti osvojit, a proč a jak a v jakém smyslu se mohou stát onou
– v podtitulu knihy slibovanou – „protilátkou proti chaosu“.
Zdá
se, že Petersonovým klíčovým tématem je zodpovědnost. Podívat se pravdě do očí
a převzít odpovědnost za svůj život, jednat sám se sebou jako s někým, na
kom vám záleží. Naučit se jednat jako dospělý, což znamená vzít na sebe zodpovědnost
za důsledky svých vlastních činů. Peterson zve své čtenáře a posluchače, aby
přijali realitu takovou, jaká je – a nevyhnutelnou součástí tohoto světa,
součástí našeho života, je zlo a utrpení. To je, v jistém smyslu, základní
autorovo filosofické východisko. Utrpení je potřeba vzít na vědomí, akceptovat
je a čelit mu – ne si před ním zakrývat oči, naříkat nad ním a házet vinu na
všechny kolem. Je potřeba převzít zodpovědnost za vlastní život, včetně
utrpení, které nutně přináší, čelit mu – a krůček po krůčku je umenšovat, všude
tam, kam dosáhnu ve svém bezprostředním okolí.
„Stát rovně s rameny dozadu není jen otázkou držení těla.
Nejsi jenom tělem. Jsi i duchem, psyché. Jakmile vypneš hruď, přestaneš se
hrbit i metafyzicky. Stát rovně znamená dobrovolně zdvihnout břímě Bytí. Tvá
nervová soustava se začne chovat jinak. Už se nebudeš jen barikádovat před
katastrofami. Začneš čelit výzvám. Když spatříš draka, nesesypeš se strachy.
Budeš se prát o své místo ve společenském žebříčku a o své teritorium. Rovně s rameny
dozadu stojí lidé, kteří přijali onu hrozivou zodpovědnost za život. Kteří se
rozhodli začít měnit chaos možností v obyvatelný řád.“
Ano, zní to trochu jako
starý dobrý existencialismus: promlouvat do temnoty, Sisyfos a tak podobně…Peterson
ostatně svou inspiraci Nietzschem neskrývá, avšak, kupodivu, cituje z něj
vesměs myšlenky, které povrchní existencialisté obvykle přehlédli! Ne, takto
lacino se s Petersonem nevyrovnáte!
„Berte
na sebe svůj kříž…“ – nejsem si jist, zda právě tato věta v knize zazní či
nikoliv, mnohokrát a v mnoha souvislostech v ní totiž autor cituje
Starý i Nový Zákon, nicméně i kdyby tam nestála, myslím, že ten obraz docela
vystihuje, co chtěl autor říci.
Cesta
dolů je snazší, než cesta nahoru. Neřest je snadná, selhání je snadné. Je snazší
nenést břemeno, nemyslet, nedělat, nestarat se, odložit na zítra to, co by se
mělo udělat dnes.
Peterson
je na své čtenáře i posluchače náročný, nikoho nešetří. Jistě, mluví především
k vysokoškolákům, ale zdaleka nejen k nim. Oslovuje především muže – a
jako dobrý, ale náročný otec, hodně toho po nich chce, hodně od nich žádá, hodně
od nich očekává: v mravním ohledu, v psychologickém, ale i v myšlenkovém,
intelektuálním. Chrlí na ně odkazy z literatury, vědecké postřehy, biblické
texty, cituje Nietzscheho, rozvíjí a domýšlí Jungovy psychologické obrazy.
Jistě, někdy nevyhnutelně zjednodušuje, ale posluchačům nic neulehčuje, nesnižuje
laťku, naopak očekává, že jej budou v myšlenkách sledovat, že mu porozumí,
že na to mají. Bere vás jako partnery, které nepoučuje, ale před kterými
rozvíjí své vlastní uvažování, do kterého je zve. Vskutku intelektuální výzva
svého druhu, nesnadná, sám jsem si musel některé pasáže pustit opakovaně,
nevšední zkušenost, ale kdo jiný vám dnes tohle nabídne? Kdo jiný s vámi takhle
jedná? Ne jako s blbcem, ne jako s dítětem, ale jako s mužem,
který má na to, aby nahlédl a porozuměl?
Nemůže
to být jakási intelektuální iniciace, uvedení do dospělosti, které tak naléhavě
dnes mnozí, zejména mladí muži, postrádají? Nemůže toto být oním tajemným
důvodem, proč se zdá, že mezi zástupy těch, kteří fascinovaně sjíždějí
Petersonova videa, právě mladí muži převažují?
Další
postřeh. Peterson ve svých textech dělá něco, co dnes rozhodně není zvykem: Bere
náboženství vážně, mluví o něm otevřeně a bez ostychu, mluví veřejně o svých
vlastních názorech na ně, i o svých nejistotách, považuje náboženství a víru za
něco samozřejmého, ba co víc, za něco v životě podstatného, přinejmenším
v psychologickém smyslu skutečného. Zcela vážně studuje biblické texty,
v jejich starodávných příbězích se domnívá nalézat pravdu o člověku, možná
ne nutně pravdu metafyzickou, pravdu o Bohu, v mluvení o té je coby
psycholog zdrženlivý, nicméně zdá se, že Bible je pro něj „v nějakém
smyslu“ pravdivá. V jakých všech smyslech pravdivá být může či ne a co to
znamená, zůstává v knihách i videích nezodpovězenou, otevřenou otázkou, ale
proč se nad tím ošívat? Lepší cestou je nechat na kraji talíře to, co je
z autorových myšlenek ještě „nedopečené“ a vychutnat si, co je
k snědku. A je toho tam hodně!
I
o náboženské víře Peterson hovoří způsobem, který ani nám křesťanům nezní úplně
cize: „Víra není prohlášení souhlasu se
souborem faktů, ale ochota něco vyjádřit, stát se něčím, vsadit svůj život na
něco… Víra znamená dobrovolné přijetí odpovědnosti – odpovědnosti za sebe sama,
za rodinu a za stát. V této odpovědnosti, a nikoliv v nárocích a
právech, spočívá samotný Význam – význam, který činí život snesitelným.“ Nu,
možná tam nezazní úplně všechno, co bychom rádi slyšeli, ale což to chápat jako
pokus někoho, kdo sám hledá, co to znamená, jako pokus přetlumočit moderním
jazykem aspoň něco z toho tak, aby tomu náš současník rozuměl?
Pokud s někým nesouhlasíte, varuje Peterson, „můžete být
v pokušení příliš zjednodušit jeho tvrzení, případně je parodovat nebo
překroutit. Taková hra je ale kontraproduktivní a jejím účelem je poškodit
toho, kdo vám oponuje, a neoprávněně tak vylepšit svůj status“.
Chci
si na toto pokušení dávat pozor, proto přespříliš nevysvětluju, jak to autor
myslel, ale zvu, ať se s ním každý poměří sám. Určitě ještě má čím překvapit!
Žádné komentáře:
Okomentovat