Jednou
z nejpřehlíženějších částí trilogie Pán prstenů jsou kapitoly po poslední
bitvě v závěru Návratu krále. V těch kapitolách J. R. R. Tolkien popisuje
slavnou vizi kosmické obnovy, která se velmi podobá té, o které hovoří biblická
Písma.
Zjevení
Janovo 21:5 praví: „Ten, který seděl na trůnu, řekl: "Hle,
všecko tvořím nové." Bůh prohlašuje, že jednoho dne napraví a obnoví všechno,
celé stvoření. Podobně na konci Návratu krále Tolkien popisuje, jak zlo bylo
poraženo a věci jsou napravovány. Vidíme shromáždění „svatých“, velkou hostinu,
nové písně chvály a dokonce závěrečnou svatbu. Frodo a Sam dostávají na hlavu
korunu.
Tento
sentiment nejlépe zachycuje jeden ze Samových výroků, jež patří k mým
nejoblíbenějším z celé knihy. Poté, co je prsten zničen uvnitř Hory osudu,
se Sam probouzí ze spánku, překvapený, že je naživu, překvapený, že vidí Gandalfa. Ptá se: „Takže se všechno smutné odestane? To, co se
stalo se světem?“
Ta
myšlenka je velmi hluboká. Stejně jako celá křesťanská eschatologie totiž uznává,
že se světem je něco strašně špatně. Je plný zla a smutku, prokletý hříchem,
sténá, zatímco vyhlíží vykoupení. Ale nakonec se ty smutné věci odestanou,
pominou. Prokletí bude sňato. Svět se změní.
Každý
má svou eschatologii
Samovo
prohlášení nám připomíná ústřední bod eschatologie. V eschatologie nejde ani
tak o podobu milénia a strukturu knihy Zjevení. Jde o problém zla a jeho
konečného řešení. Eschatologie je o tom, jak se člověk vyrovnává s utrpením
v tomto světě.
V
tomto smyslu tedy má každý jakousi svou eschatologii. Věřící, ateista,
agnostik, hinduista - každý si nějak sám pro sebe musí vyřešit, jak bude v konečném
součtu naloženo se zlem. Otázkou tedy není, zda lidé mají eschatologii, ale zda
ta jejich eschatologie je přesvědčivá a smysluplná, zda je pravdivá.
Křesťanství
přesvědčivou a smysluplnou eschatologii nabízí. Může vysvětlit, proč je svět
takový, jaký je (pád), poskytuje definici zla (porušení Božího zákona) a dává
skutečnou naději pro budoucnost (Bůh zničí zlo a vše napraví).
Buďme
eschatologickými křesťany
To
je důvod, proč by eschatologie neměla být tématem pouze pro teology. Je to téma
pro každého křesťana, ba pro každého člověka, neboť se každého z nich
bytostně týká. Všichni obýváme temný svět. A žádná zpráva není pro náš temný
svět relevantnější, než ta, která říká, že svět se jednoho dne změní. A tato
zpráva, možná více než kdy dříve, je potřebná nám všem právě dnes, kdy lidský
svět je sužován koronavirem.
Buďme
tedy eschatologickými křesťany. Ne ve snaze vyhrát debaty o tom, která verze
milénia je správná, nýbrž ve snaze přinést světu naději, kterou zoufale
potřebuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat