05 srpna 2015

Moje východní inspirace I.



V poslední době jsem narazil na řadu kázání, pronesených bývalými muslimy, kteří se obrátili ke Kristu. Mám na mysli například bratra Walída Shoebata (na jehož službu mne upozornili kanadští přátelé) a jeho texty o křesťanské eschatologii. Rád bych se podělil s několika svými „objevy“.


Kromě mnoha zajímavých jednotlivostí mne zaujalo zjištění, ba možná přímo usvědčení, jak moc jsme my „západní“ křesťané ve svém myšlení ovlivňováni jakýmsi „západo-centrismem“, jako by právě naše „Západ“, Evropa, případně Amerika, byli „centrem vesmíru“, kolem něhož se vše točí a který je „měřítkem“ všemu kolem.

Nechápejte to prosím špatně, já jsem velmi vděčen za dědictví Západu, myslí-li se tím ona judeo-křesťanská civilizace, která vyzvedla Evropu z temnot středověku a učinila ji nejsvobodnější a nejvyspělejší kulturou světa.

Zde mám na mysli něco poněkud jiného, nejspíš způsob, jakým přemýšlíme o světě, samozřejmost, se kterou čteme Bibli svýma „západníma“ očima a jsme připraveni tam vidět zejména to, co se týká našeho, západního, evropského světa.



Nejsme pupkem světa

Cosi podobného jsem již dříve zažil, když byli před několika lety u nás ve sboru pastoři z Jižního Súdánu. Otevřeli tenkrát své Bible a četli z proroka Izajáše o „lidu Kúš“ a s naprostou samozřejmostí hovořili o Egyptu, Etiopii a Súdánu, a leckterá starozákonní proroctví, která pro mne byla do té doby spjata pouze s čímsi starodávným, historickým, téměř archeologickým, najednou dostávala barvu, sytost, aktuálnost, ba přímo ožívala před našima očima!

Četli tytéž texty jako my, ale viděli je jaksi z druhé strany – viděli je z perspektivy míst, o kterých ty texty hovoří, viděli je svýma „jižníma“ nebo „východníma“ očima, v nichž se Evropa vůbec nezdá tak důležitá a směrodatná.

Chápu, že každý z nás má sklon vidět v biblických příbězích především svůj vlastní svět – japonské křesťanské děti jistě kreslí Ježíše žlutého a malí Afričani černého – ale to, co mám na mysli a o čem chci psát já, je ještě cosi hlubšího, než tato jakási psychologizace.

Myslím, že Západní církev se nechala příliš unést „západním“ viděním světa – možná se nechala příliš formovat dlouhou érou stability, míru, blahobytu a pocitem, že právě „tady“ je to z celého světa nejdůležitější. Že i biblická proroctví a eschatologická očekávání se budou nutně točit kolem Evropy – a to kolem Evropy, jak ji známe my tady a teď. Ale je tomu skutečně tak?



Svět viděný z Východu

Jedním z objevů, které jsem si odnesl z četby a z kázání oněch obrácených muslimů, bylo zjištění, že Římská říše – která hraje v biblickém eschatologickém myšlení nepochybně důležitou roli – nezanikla v 5. století po Kristu pod nájezdy barbarů, přesněji řečeno, že tento osud se týkal pouze Západořímské říše, tedy vlastního území Říma. Mnohem větší a velkolepější říší byla Byzanc, tedy tzv. Východořímská říše, s centrem v Cařihradu neboli Konstantinopoli, ležící na hranici „dvou světů“, na rozhraní Evropy a Asie, v dnešním Turecku.

Byzantské císařství, vládnoucí celému východnímu středomoří a jihu Evropy, bylo po dlouhá staletí významným kulturním centrem (vzpomeňme na „civilizační misi“ thesalonických bratří na Velkou Moravu) a oporou východního křesťanstva.

V 11. století čelila nájezdům Seldžuků, postupný rozklad vyvrcholil pádem Konstantinopole v roce 1453 a dobytím byzantských území Turky. Celé středomoří pak bylo pohlceno Osmanskou (tureckou) říší – která jako ztělesnění islámského panství ovládala Malou Asii, Balkán a Středomoří, Blízký a Střední Východ a severní Afriku téměř až do roku 1922!

Tehdy byla následkem prohry Turecka v 1. světové válce říše rozpuštěna a značná část území byla „mandátem“ Spojených národů svěřena do správy velmocí. Tak se dostala pod britskou správu např. Palestina, ale také třeba dnešní Sýrie, Libanon a Irák.

Co z toho všeho plyne? Nu, možná, že praktického téměř nic. Jen mne překvapilo, jak se liší pohled na dějiny, vypráví-li je někdo jiný, než bílý Evropan. Plyne z toho totiž mimo jiné, že Evropská unie nemusí být tou osou světa a dějin, za kterou máme někdy sklon je považovat. Že důležité věci, na kterých může záviset osud světa, se mohou odehrávat i jinde, než na „Západě“...

Samosebou, že to nejsou žádné novinky, z dějepisu jsem to jaksi všechno dávno „věděl“, ale toto poznání pro mne mělo pramalý význam, neboť jsem si je nespojoval s ničím, co by se mne (či mého světa) nějak týkalo... Avšak hle, najednou, jak se nám svět před očima mění, staré pravdy dostávají náhle nový význam.



Povstane Antikristus v Evropě?

Islámský stát, teroristická islamofašistická diktatura, která ještě před pár lety neexistovala, je dnes noční můrou pro miliony lidí na Blízkém Východě; sám se označuje za dědice dávného chalífátu a neskrývá své ambice dosáhnout až do Evropy. Turecko, z našeho pohledu chudý příbuzný v evropském pohraničí, ještě nedávno loajální člen NATO a uchazeč o členství v EU, je dnes dynamickou a rostoucí společností, stává se nepřehlédnutelným regionálním hráčem a pomalu, ale jistě se rozpomíná na svou imperiální minulost a hlásí se o slovo nejen na Blízkém Východě... Co se to děje? Jako by historie ožívala před našima očima, a to, co jsme měli za dávno pohřbené, se znovu hlásí k životu.

Vzpomínám, jak jsem v roce 1991 navštívil křesťanskou East–West konferenci v německém Karlsruhe. Známý biblický učitel Derek Prince tam tehdy vystoupil se svou proslulou přednášku „Povstane Antikristus v Evropě?“ Vidím to jako dnes, jak prohlašuje: Komunismus padl, na řadě je islám! Celá obrovská hala tehdy aplaudovala!

Nepochybuji, že to byl záblesk Božího Ducha. Kdo z nás však tenkrát tušil, co všechno to bude znamenat? Jsem jist, že ani Derek tehdy netušil, JAK se toto proroctví naplní... Bylo to dávno před 11. zářím, před Talibánem, před oběma invazemi do Iráku, před Islámským státem, před začátkem nového stěhování národů...

Ve svém brilantním vystoupení pak řečník na základě Danielova starozákonního proroctví a novozákonní knihy Zjevení vyložil své důvody (Derekova argumentace přesahuje možnosti tohoto textu, může však být velmi zajímavá, myslím, že na YouTube lze najít záznam jeho vystoupení), proč se domnívá, že místem, kde by mohl povstat ten „Syn zatracení“, který má v závěru dějin ovládnout valnou část světa, by mohla být Malá Asie, konkrétně bývalé království Pergamon (Zj 2, 12), které leží – kde? – no přece na území dnešního Turecka!

Malá Asie, Turecko ... v tehdejší době naprostá periferie, úplný konec světa. Dělali jsme si tehdy určitě všichni poznámky a pokyvovali moudře hlavami: Turecko? Hmm! Co by tam vládce světa dělal? V takovém zapadákově? Asi je v tom skrytý nějaký jinotaj... Ano, tehdy to tak vypadalo. Ale dnes? Dnes vypadá situace zcela jinak – kulisy se přestavěly, ansámbl obměnil, hraje se už docela jiný kus, čas hodně pokročil! Mapa světa dnes vypadá jinak, než před třiceti lety.



Staří obři povstávají

Hledáte místo, kde se utvářejí dějiny? Už dávno ne Moskva, ani Brusel, dnes dokonce už ani Washington. Někde na Blízkém Východě bych ho nejspíš hledal. Turecko? To v tomto ohledu věru není špatná destinace!

Jsme dnes svědky, že celý Blízký Východ je v pohybu: staré mocnosti se probouzejí, obři ožívají a protahují se. Setřásají okovy hranic, které jim vnutily koloniální mocnosti i nátěr sekularizmu, kterým je opatřili post-koloniální vládcové – a vracejí se k tom, čím ve skutečnosti jsou: ožívají stará jména, probouzejí se vzpomínky, dávná božstva. Jména, která známe z mapek ve svých Biblích, najednou čteme dennodenně v novinách: Babylon, Eufrat, Ninive, Sýrie, Libanon, Persie, Egypt...

Ti bratři – kazatelé, kteří bývali muslimy – hovoří o tom, že tou osmou říší, která „není a zase bude“, jež má být poslední z řady těch obrovských imperiálních šelem, by mohl být právě obnovený islámský chálifát...

Ne, nevydávám to za nové zjevení, za proroctví, kterým se všechno „řeší“; nezodpovězených otázek kolem zůstává ještě příliš mnoho. Myslím však, že by mohlo stát zato právě dnes podívat se na situaci kolem také těmito očima – a také možná s novou dychtivostí se začíst do své Bible, dá se tam skutečně ledacos objevit. Možná to může dát ledasčemu nový smysl, novou perspektivu...


(V letním přemýšlení nad „východními“ inspiracemi hodlám pokračovat, příště se podíváme na islámskou postavu Mahdího, tajemného imáma, který se má zjevit před koncem tohoto času...)

Žádné komentáře:

Okomentovat