12 června 2013

Colsonův zákon

Peter Kreeft v knize How to Win a Culture War přináší pozoruhodný postřeh. V jiskrné zkratce je zachyceno celé drama současné krize. Kreeft popisuje „základní zákon všech kulturních válek v dějinách“, který platí a bude platit, dokud se lidská přirozenost nezmění ve své podstatě. „Říkám mu Colsonův zákon“, píše Kreeft, „neboť jsem se jej naučil od Chucka Colsona“. Charles Colson, publicista a vlivný komentátor, býval poradcem presidenta Nixona. Byl smeten aférou Watergate (1973), odseděl si za účast v ní několik let, prošel osobní konverzí ke Kristu, opustil politiku a celý zbytek života (zemřel v roce 2012) se věnoval především žurnalistice.
Colsonem popsaná zákonitost se dá nazvat i Zákonem čtyř C: Community, Chaos, Conscience, Cops (Pospolitost, Chaos, Svědomí, Policie). Nejlépe si jej zapamatujete vizuálně jako graf logických protikladů.

Společnost a chaos jsou na svislé ose vzájemnými protiklady, jako dobro a zlo. Policie a svědomí leží na vodorovné ose a jde o dvě vzájemně si konkurující dobra. Pospolitost a chaos jsou protikladnými silami, stojícími proti sobě jako dvě armády. Policie a svědomí jsou dvěmi zbraněmi, nástroji obrany pospolitosti proti chaosu. Policie i svědomí brání společnost před pádem do chaosu. Oba páry protikladů jsou si nepřímo úměrné.
Ovšem zatímco pospolitost a chaos jsou navzájem neslučitelné, na vodorovné ose je tomu jinak – policie i svědomí se navzájem často doplňují a spolupracují. Potřebnost každého z nich však klesá, vzroste-li dostatečně vliv toho druhého: čím více svědomí mají údy pospolitosti, tím méně policistů potřebují. A naopak, čím více je v akci policistů, tím méně společnost potřebuje individuální svědomí, aby na ně spoléhala. Společnost je organickou jednotou, tělem. Chaos je pro lidskou společnost tím, čím je pro tělo choroba.
Podívejme se takto na tělo naší společnosti. Lidské tělo má dva štíty proti chorobě: vnitřní a vnější, přirozený a umělý, preventivní a léčivý. Když tělo ztratí svou vnitřní imunitu vůči nemoci, potřebuje léky, operaci nebo protézu či berle, aby s jejich pomocí vykompenzovalo svůj vnitřní nesoulad. Ochrnutí potřebují berle z téhož důvodu, jako hříšníci kostely. Náboženství v tomto smyslu je skutečně berlou (=oporou), obrannou zbraní, lékem, štítem.
I společenský organismus potřebuje obranu proti nemoci, proti chaosu a rozvratu. Podobně jako tělo má i  společenský organismus dva nástroje: vnější obranou je pozitivní zákon, lidmi formulovaný, který je do společnosti vnášet zvnějšku a vynucován „fyzicky“, policií. Vnitřní obranou proti nemoci je přirozený, morální zákon, nevytvořený člověkem, ale nahlédnutý a prosazovaný vnitřně, svědomím. Vnitřní obranu tvoří svoboda, vnější síla. Vnitřním štítem je láska – láska k dobrému. Vnějším štítem je strach, strach z trestu. Maximalizace svobody (= svobody od policie) závisí na ochotě podřídit se vládě svědomí. Avšak osvobození od policie nám zároveň přináší pokušení osvobodit sebe sama i od vlády svědomí. Taková přehnaná, neúměrná, vnější svoboda však paradoxně vyžaduje ještě více policistů, aby vynucovali pořádek a odvraceli naprostý chaos. Tyto dva druhy svobody – od svědomí i od policie – jsou také nepřímo úměrné. Čím více máš jedné z nich, tím více potřebuješ tu druhou.
Zdá se, uzavírá Kreeft úvahu nad „Colsonovým zákonem“, že konzervativci stejně jako klasičtí liberálové si dnes začínají tuto zákonitost uvědomovat. Mají totiž jako lidé společnou zkušenost s výchovou vlastních dětí. Při výchově dětí se totiž všichni pokoušíme nevědomky aplikovat Colsonův zákon. Pokoušíme se naučit děti nahrazovat vnější kontrolu a donucování vnitřní sebe-vládou – udržovat na uzdě vnější chaos prostřednictvím vnitřní kontroly, která roste na úkor kontroly vnější, rodičovské, společenské, politické. Jinými slovy: nahrazovat policii svědomím. Jedinou alternativou k vládě svědomí je vláda policie – nebo chaos. Upadá-li vnitřní obrana společnosti, musí narůstat ta vnější, aby zabránila chaosu. Proto demokracie, která ztratí své svědomí, se stává totalitou. Přemýšlejme o tom, vybízí svou úvahou profesor Kreeft.


Americký filosof a spisovatel Peter Kreeft je profesorem na Boston College a The King´s College v New Yorku. Česky vyšly jeho knihy „Mezi nebem a peklem“ a „Ach, ten Sokrates …“ 

Žádné komentáře:

Okomentovat