Učinil jsem před
časem objev v pravdě noetický. Četli jsme doma Komenského Labyrint světa, převyprávěný soudobou češtinou,
a možná proto, že jsem měl zrovna plnou hlavu jakési přednášky, na kterou jsem
se chystal, zazářila mi jedna z notoricky známých scén novým světlem.
V oné
příhodě, kdy Poutník na počátku své cesty potkává Všezvěda a Mámení a dostává
od nich mámivé brýle, se skrývá víc, než se snad na první pohled může zdát.
Posuďte sami:
Mámivé brýle,
zkreslující vše, na co jejich nositel pohlédne, sestávají ze dvou materiálů.
Obroučky jsou tvořeny Zvykem a barevná klamavá skla utváří Domněnka. Vše, co
Poutník kolem sebe vidí, tedy prochází brýlemi a je určováno, ovlivňováno a
(de)formováno předsudkem a domněnkou.
Předsudek, zvyk, možná tradice, zvyklost – tedy, to co jsem přejal bez rozmyslu od jiných, čemu jsem (jen) uvěřil, vše, co „se“ prostě považuje za pravdivé a dané, aniž bych to sám nějak vědomě reflektoval: „to se tak říká, tomu se tak věří“, vše, na co skočím, s pocitem, že tak to prostě je … Tedy tradované, převzaté, nenahlédnuté, nereflektované poznání.
A domněnka? V této logice by
domněnkou bylo vše, co se já tak domnívám, co se MNĚ zdá, jak JÁ to vidím, JÁ
mám za to… Tedy radikální subjektivismus: ať je to jak chce, mně se stejně zdá,
že je to jinak…
Není to geniální
vystižení situace našeho (nejen myšlenkového) světa?
Tím však obraz
není ještě vyčerpán: Brýle byly Poutníkovi k hlavě přitaženy řemením
Náruživosti (= závislost, chtíč?) a Všetečnosti (= nenechavost, nepokoj?).
Obraz se uzavírá: noetická nouze, v níž vězí duše člověka a která
deformuje pohled na „vše, co jest“, a to především upadáním do dvou radikálních
krajností (předsudek a domněnka), je držena na nose morálně problematickými
postoji jejich nositele. Tedy: Defektní poznání (= omyl) je udržováno při
životě naší morálně selhávající přirozeností (= hřích). A nebo ještě
jednodušeji: zlé srdce se chce nechat klamat…
Poutníkovi brejle zcela nepřiléhaly, proto mu ve světlejších chvílích začíná docházet, že věci nebudou tak, jak se zdají a nakonec nalezne i Toho, kdo něco udělá i s jeho srdcem. Přeji nám všem totéž!
Poutníkovi brejle zcela nepřiléhaly, proto mu ve světlejších chvílích začíná docházet, že věci nebudou tak, jak se zdají a nakonec nalezne i Toho, kdo něco udělá i s jeho srdcem. Přeji nám všem totéž!
Žádné komentáře:
Okomentovat