„Zírat do smartfonu znamená vstoupit do světa, kde se nemusíte zaobírat ničím, co jste si sami nezvolili“, varuje publicista Rod Dreher, autor i u nás známého bestselleru Benediktova cesta.
Jde o víc, než
se zdá. Teoretik médií Marshall McLuhan kdysi vyslovil slavnou větu „medium je
poselstvím“. Myslel tím, že změny, které nové médium v kultuře způsobí,
jsou často důležitější než informace, tímto médiem přenášená. Proč? Protože
médium mění způsob, jak zakoušíme a interpretujeme svět.
Zírat na
obrazovku počítače nebo smartfonu znamená vstoupit do světa, kde se nemusíte zaobírat
ničím, co jste si sami nezvolili. Na internetu můžete být neviditelní nebo si
vytvořit vlastní libovolnou identitu. Nefunguje tam žádná lineární logika:
můžete přebíhat ze stránky na stránku, vstupovat a vystupovat se sociálních
sítí, jak se vám líbí. Pracuju jako online novinář a po většinu pracovních dní
dělám právě toto. A víte co? Je to nádherné! Můj život to učinilo lepším na víc
způsobů, než dokážu spočítat, včetně toho, že mohu pracovat z domu.
Internet mi dal strašně moc a nadále to den co den dělá.
Nicméně
internet, stejně jako všechny nové technologie, také bere. Co nám internet
bere, je naše schopnost kontroly vlastního jednání. Matthew Crawford
pojmenovává jeden paradox, jenž je vlastní internetu coby technologii: namlouvá
nám, že nám dává více svobody a více voleb, ale ve skutečnosti nás svádí do
pasivního zajetí.
Mobilní
telefon se stal „nejrychleji spotřebitelsky přijatou technologií
v dějinách světa“. Mít mobilní spojení se stalo tak samozřejmým, že ho už
ani nevnímáme … do chvíle, kdy jsme o ně připraveni. Naše závislost na něm se projevuje
téměř neovladatelným nutkáním každou chvíli sáhnout po iPhonu a zkontrolovat
e-mail, facebook, twitter a zprávy…
Existuje pro
to vědecké vysvětlení. Neustálé rozptylování internetem na neurologické úrovni
mění fyziologickou strukturu mozku, Mozek se přetvoří tak, aby se přizpůsobil
neustálému proudu nahodilých internetových zkušeností, což nás současně uvádí
do stavu dychtění po opakovaných poryvech vzrušení, které přicházejí
s novinkami.
Výsledkem je
postupující neschopnost dávat pozor, soustředit se, hluboce přemýšlet. Jedna
studie za druhou potvrzují častou zkušenost, které si již na sobě mnozí všimli:
používání internetu činí nalezení nějaké informace nekonečně snazším, činí však
o mnoho těžším, vyvinout nepřerušovanou pozornost, která je potřebná pro
získání poznání.
Najít
informaci totiž není totéž jako nalézt poznání, něco doopravdy poznat. Stará
řečtina rozlišovala mezi techné neboli
„řemeslnou zručností“ a epistémé, což znamená
„poznání získané kontemplací“. Techné odkazuje na
vědomosti, které nám umožňují vyrábět věci, zatímco epistémé odkazuje na
poznání toho, jaké věci jsou, abychom věděli, jak jednat.
Internet může
být užitečný ve vyhledávání informací typu techné, jak věci vyrobit,
ale může nám být naopak překážkou v tom, abychom, měli čas pro kontemplaci
(tedy rozjímání, umožňující nahlédnutí smyslu věcí).
* * *
Pokud
neovládáte svou pozornost, je tu spousta těch, kdož to dychtivě učiní za vás.
Kupř. internet je rozptylující fenomén, který podporuje podléhání vášnivým
nutkáním. Pokud proti němu nebudeme tlačit tak silně, jako on tlačí na nás,
hrozí nám, že ztratíme pevnou půdu pod nohama. A když ztratíme pevnou půdu pod
nohama, nakonec přijdeme o přímou cestu životem.
Prvním krokem
k opětovnému nabytí kognitivního sebeovládání, je vytvoření prostoru
ticha, v němž můžete myslet. Během jedné hluboké duchovní krize v mém
vlastním životě začal toxický příliv chronické úzkosti z mé mysli ustupovat
teprve poté, co mi kněz nakázal pravidlo každodenní kontemplativní modlitby.
Utišit mysl v rámci hodiny modlení bylo nesmírně obtížné, avšak nakonec to
vytvořilo předmostí, odkud mohl Duch svatý pracovat v díle utišování
rozbouřených vod v mém nitru.
Židovská
neziskovka Reboot propaguje nadkonfesní „digitální šabat“. Jde o den odpočinku,
kdy lidé vypnou svoje komunikační přístroje – zvláště počítače, iPady a chytré
telefony –, aby se mohli znovu napojit na reálný svět. Digitální šabat není
trestem, ale prostředkem, jak odložit světské starosti (alespoň ty z nich,
které k nám přicházejí prostřednictvím digitálních technologií).
Podobá se to
křesťanskému předvelikonočnímu postu. Věřící se během čtyřiceti dnů před Svatým
týdnem zříkají některých druhů jídla, např. masa, ryb, mléčných výrobků a
dalších potravin. Zároveň pracují na osobním růstu v modlitbě, pokání
a uctívání Boha. Tak jako u šabatu, ani zde nejde o trest, ale o zřeknutí
se dobrých věcí ve prospěch ještě lepších.
Během období
sebezáporu se učíme zbavovat se nahromaděných rozptýlení, která nám brání vidět
cíl. Neil Postman, sám sekulární člověk, chválil náboženský asketismus, neboť
prý „ničí“ informace, jež odvádějí pohled od posledního cíle. Abychom
parafrázovali název Postmanovy nejslavnější knihy, náboženský asketismus chrání
své nositele před tím, aby se ubavili k duchovní smrti.
(Podle kapitoly „Člověk a stroj“ knihy
Roda Drehera: Benediktova cesta, zpracoval David Floryk)
Žádné komentáře:
Okomentovat