Kdo by jako dítě neměl rád pohádky, mýty a pověsti? A kdo by neměl kdesi hluboko v nitru pocit, že milované příběhy skrývají bohatší a hlubší význam, než dokážeme plně pochopit? Není smutné, že s dospíváním svou důvěřivou lásku k mýtům ztrácíme spolu s pokornou ochotou naslouchat jejich skrytým významům? Zdá se dokonce, že tato ztráta smyslu pro mýty je zvláště zřetelná u nás, moderních křesťanů, kteří míváme sklon pohlížet na svět fantazií, pohádek a mýtů s podezřením jako na cosi neskutečného a vymyšleného, ne-li pohanského, ba okultního.
Ano, obezřetnost
je na místě, lidská fantazie se může napájet i ze zdrojů značně nečistých,
nicméně apriorní odmítání, podezřívavost a nedůvěra mohou být škodlivé, neboť
mohou bránit rozpoznat to podstatné, co se v mýtech může skrývat.
Myslím,
že to platí zvláště dnes, kdy postmoderní doba dává stále hlasitěji najevo pohrdání
logickými argumenty, naopak si přímo libuje v „narativech“, jež mají vlastně
povahu novodobých sekulárních mýtů.
Louis Markos, profesor angličtiny na baptistické
univerzitě v Houstonu v Texasu (USA), radí bojovat ohněm proti ohni.
Světské „narativy“ a mýty mají moc a oslovují lidskou duší právě proto tím, že
to jsou mýty. Přitahují nás a oslovují na úrovni hlubší, než pouhý rozum a
logika, na úrovni, která zasahuje naše emoce a imaginaci.
Profesor
Markos je znalcem antické mytologie a autorem řady knih, v nichž se
pokouší – ve stopách J. R. R. Tolkiena a C. S. Lewise – rehabilitovat
(zejména v očích křesťanů) lidskou imaginaci. A to nikoliv jako
náhradu rozumu, jak by to rád viděl postmodernismus, nýbrž jako jeho doplněk a korektiv,
jako cestu k „zakoušení“ smyslu a významu reality.
„Kulturní
války 21. století se vedou v aréně příběhů, velkých vyprávění, která sdílíme,
abychom dali našim životům smysl a ospravedlnili své činy. Máme-li v takové
válce obstát a zvítězit, musíme se utkat s protivníky na bitevním poli mýtu“,
říká profesor Markos a jako ochutnávku nabízí několik pradávných antických
příběhů, aby jimi zpochybnil některé dnes převažující omyly.
Daidalos a Ikaros
Příběh o
Ikarovi patří mezi antickými „homérskými“ mýty k těm nejznámější. Věřím
proto, že i vy znáte příběh o velkém umělci Daidalovi, který sestrojil nádherná
křídla, aby mohl se svým synem Ikarem odletět ze zajetí na svobodu. Nejdříve se
vše dařilo, dokud však mladý Ikaros nezapomněl na otcovo varování, aby se
nepřibližoval ke slunci. Ikaros, nadšený, že je pánem oblohy, odhodil opatrnost
a přílišný sluneční žár roztavil vosk, který držel perutě na jeho umělých
křídlech. Bez peří se nemohl udržet ve vzduchu a zahynul pádem do oceánu,
čemuž jeho otec jen bezmocně přihlížel.
Tento tragický
příběh bývá chápán jako mravokárná ilustrace, že kdyby Bůh chtěl, aby člověk
létat, sám by mu dal křídla. Ale co když na jakési hlubší úrovni nám chce připomenout,
že věda není všemocná a nemůže vše, co umí, že bez obezřetnosti a
zdrženlivosti je nebezpečná a že pro všechny lidské technologie by měly a musí
existovat limity?
Antigona
Po smrti
Oidipa, krále thebského, kralovali společně v Thebách jeho synové Eteokles
a Polyneikes. Po všelikých peripetiích propuká občanská válka, v níž se
bratři ocitají na opačných stranách a oba padnou. Kreon, nový král, rozhodne,
že tělo Eteokla má být čestně pohřbeno, ale tělo Polyneikovo má zůstat
nepohřbeno. Tomuto příkazu se vzepře Antigona, sestra padlých bratrů. Kreon si
je tak jist, že jeho výnos je nezbytný pro zajištění veřejného práva a pořádku,
že poručí potrestat každého, kdo by chtěl Polyneika řádně pohřbít. Trest smrti
tedy dopadá na Antigonu, která vedena svědomím nemůže neuspořádat pohřební
obřady za svého bratra.
Čtyři a
půl století před Kristem napsal Sofokles z Athén tragédii o Antigoně. Praví v
ní, že existuje vyšší zákon, který přesahuje zákon vytvořený člověkem. Stát
nemá a nesmí mít moc nad lidským svědomím. Žádný pozemský soud ani vládce
nemůže „zrušit“ přirozený zákon zapsaný do srdce člověka, tak ani Creonův zákaz
nemůže být uposlechnut, protiví-li se odvěkému zákonu piety. Starořečtí pohané
si této pravdy byli vědomi, nejen Sofokles. Kdyby diváci jeho hry nechápali
tento skrytý vzkaz, zápletce hry by nerozuměli. Jak je možné, že náš věk
zapomněl na to, co dříve připomínal přirozený zdravý rozum těm, kteří nemají
Boží zákon?
Pád Atlantidy
Příběh
Atlantidy se neobjevuje v žádné dějepisné knize, vypráví jej jako mýtus největší
filozof antického světa Platón. Daleko v mlhách času kdesi v mořích
za Heráklovými sloupy (Gibraltarem) byla Atlantis vyspělým ostrovním městem
vědy, kultury, obchodu i válečnictví – dokud v ní nevzklíčila pýcha. Moudrost a
střídmost pomalu ustupovala aroganci, pošetilosti a chtíči a ostrovní stát
počal boje a války navenek i uvnitř. Nakonec bohové seslali velikou mořskou
vlnu, která zaplavila ostrov a smetla z povrchu zemského město i všechny
jeho obyvatele. Během několika hodin zmizela pyšná Atlantida a pohltilo ji
moře.
Příběh
Atlantidy, podobně jako Babylonská věž, je výstražnou lekcí, jak končívá
budování „světlých zítřků“. Tak to dopadá, když si lidé usmyslí vybudovat
ideální svět, kde člověk bude mírou všeho. Což nás vždy znova nepotká tentýž osud
jako říše, symbolizované sochou ve snu krále Nabukadnezara (Daniel 2)? Což
stejně neskončily Babylon, Persie, Řecko i Řím? Danielovo prorocké vidění
ukazuje stejné varování, jako Platónův mýtus!
Atalanta a Hippomenes
Hippomenes
s pomocí bohyně lásky Afrodity porazil v běžeckém závodě krásnou a urostlou
lovkyni Atalantu, a tak si získal její srdce i její ruku. K svatbě však
nakonec nedojde. Když se milenci posléze objímají v posvátném lesním
chrámu, rozhněvaná bohyně Afrodita promění
pár v dravé šelmy – jako trest za to, že svou bezuzdostí znesvětili chrám
a Hippomenes zapomněl projevit bohům
povinnou čest a vděčnost.
V dnešním
světě po sexuální revoluci panuje přesvědčení, že „láska smí vše“, že jakákoliv
sexuální touha, je-li „konsensuální“, je vždy dobrá a má jí být vše dovoleno.
Není tomu tak a nikdy nebylo: Hippomenova nedostatečná úcta a vděčnost bohům za
dar lásky má za následek podlehnutí slepé vášni, jež vede ke zkáze. Mýtus napříč
věky připomíná, že existují věci jako neuspořádaná, nemístná touha, jež vede ke
ztrátě lidskosti. Necháme-li se slepě vést emocemi a vášněmi, staneme se zvířaty.
Ohněm proti ohni
Tolik
tedy několik antických mýtů, převyprávěných dle profesora Markose. Pokus vyvrátit
pár nejurputnějších sekulárních mýtů naší postmoderní kultury pomocí mýtů ze
starověkého Řecka nemá znamenat, že se máme vzdát apologetiky založené na
rozumu a logice. Může nám však pomoci, uvědomíme-li si, že naprostá většina starých
pohanských mýtů, obsahujících kolektivní moudrost minulosti, stojí častěji na
naší straně, než na straně našich protivníků. Pamatujme, že Kristus, jak se
shodují Chesterton, Tolkien a Lewis, je ten pravý mýtus, a to mýtus, který se
stal skutečností.
Žádné komentáře:
Okomentovat