14 dubna 2021

Mýtus se stal skutečností

Fresky na stropě Sixtinské kaple, pravděpodobně největší dílo křesťanského umění, jaké kdy bylo vytvořeno, svědčí o univerzálnosti poselství evangelia...















Na devíti klenebních polích, rozdělených iluzivními architektonickými motivy, zachytil geniální Michelangelo scény z prvních kapitol knihy Genesis. Předcházejí povolání Abrahama a následnému zacílení Božího jednání na starozákonní lid Izraele, týkají se tedy celého lidstva a jeho vztahu ke Stvořiteli.

Jako čestná stráž kolem těchto fundamentálních výjevů z pradávných příběhů Stvoření, Pádu a Potopy shlížejí dolů obrovské postavy starozákonních proroků, zachycené ve 12 nikách. Prorocká poselství Izaiáše, Ezechiela, Jeremjáše, Zachariáše, Joela, Jonáše i Daniela hledí ve svých vizích do dáli, kde za Božím spravedlivým hněvem, vyvolaným lidskou vzpourou, vyhlížejí příchod Mesiáše a konečné usmíření Boha s člověkem.

Zajímavé je, že proroci zde ve svém zvěstovatelském úřadu nestojí sami. Ruka tvůrce mezi nimi zobrazila i několik postav Sibyl, antických věštkyň, známých z legend starého Řecka a Říma. Jejich předpovědi a vize, týkající se příchodu Mesiáše, byly nepochybně méně ostré a jasné, než slova hebrejských proroků, možná to byla jen nejasná tušení, hádanky ve tmě, matný odraz v zamlženém zrcadle (viz 1. Korintským 13:12), tvůrce fresek však přesto tyto tajuplné pohanské kněžky vítá jako autentické, byť ne prvořadé, hlasatelky Božích slibů.

Michelangelo zde zkrátka představuje Ježíše nejen jako toho, který naplnil Zákon a Proroky Starého zákona, současně však byl naplněním odvěkých nejhlubších tužeb všech pohanských národů a předkřesťanských náboženství. Kristus je spojovacím bodem dějin, soutokem, v němž se setkávají a slévají proudy, které proudí z Jeruzaléma i z Atén. Delfská věštkyně, která hrála klíčovou roli v historii a literatuře antického Řecka, či Kumská Sibyla, která prováděla legendárního Aenea podsvětím a jejíž věštby horlivě dodržoval i historický Augustus, možná nepoznaly Boha Bible podle jména, ale nějak zachytily náznaky jeho přítomnosti, dotyky jeho charakteru a útržky jeho plánů pro člověka a svět. Ano, tito dávní mudrcové a věštkyně postrádali zvláštní Boží zjevení, daná pisatelům Starého zákona, možná však některým z nich postoj jejich srdce pootevřel přístup k obecnému zjevení, jež vede … zahaleně a neúplně, ale přece jen … k Pravdě.

Stejně tak největší a nejušlechtilejší básníci a filozofové starověkého řecko-římského světa – Homér, Aischylos, Sofokles, Euripides, Platón, Aristoteles, Cicero, Virgilius, Ovidius – zahlédli mnohé pravdy (o světě, o člověku i bozích), byť nedosáhli plnosti, která jim (i celému světu) byla skryta až do vtělení, ukřižování a vzkříšení Krista.

Ačkoli řada teologů, filozofů i básníků rané i středověké církve souhlasila, že jediný pravý Bůh o sobě vydává svědectví také skrze rty těchto „ušlechtilých pohanů“, toto přesvědčení o souladu mezi obecným a zvláštním zjevením v dobách poosvícenských prudce upadlo.

Proto se nám zdají být jako z jiného světa slova viktoriánského kardinála Johna Henry Newmana, když odvážně představuje dávné kněžky, tragédy a básníky jako nalomené, nedokonalé, ale přesto skutečné zdroje pravdy. „Bůh,“ píše Newman v eseji Idea univerzity, „promlouvá vprostřed zaklínadel Balámových, dává povstat Samuelovu duchu v čarodějnické jeskyni, nechává zaznít proroctví o Mesiáši jazykem Sibyly, nutí Pythona, ducha věštírny z Delf, rozpoznat jeho služebníky, dovoluje křtít rukou heretika. Ústy pohanského dramatika odsuzuje bezpráví a tyranii a jazykem věšteb zvěstuje konečnou pomstu nad pacahteli svévolností. Dokonce i na legendy populární mytologie vrhá svůj stín a je slabě rozeznatelný v mýtech, ódách či eposech, podobně jako v chvějící se vodě nebo fantastických snech.“

 

Podle knihy Louise Markose „The Myth Made Fact zpracoval David Floryk

Žádné komentáře:

Okomentovat