Podle sekulárního narativu žijeme dnes ve společnosti, která je rozdělena mnoha nekompatibilními a soupeřícími koncepcemi dobrého života. To nás má vést k toleranci a respektu na osobní úrovni a k náboženské neutralitě na úrovni politické. Společnost, jak sekulární narativ konstatuje, je nenávratně rozdělena a křesťanství tvoří pouze jednu z mnoha částí pestré mozaiky. Je utopické myslet si, že ve 21. století může existovat stát organizovaný na principech křesťanství.
Jenže
ono je to trochu jinak. Pokud se zaměříme na náboženství a světonázory pouze
nominální, tak při bližším pohledu najdeme opravdu velkou rozdílnost a
různorodost. Ale při pohledu z o něco vyšší perspektivy budeme pozorovat
místo pluralismu spíše náboženský dualismus. Na jedné straně totiž uvidíme
sekulární náboženství a životní styly všechny kompatibilní s autonomií
jednotlivce a na druhé straně budeme mít křesťanství, které do sebe absorbovalo
klasickou řeckou a římskou morální filozofii.
Zjednodušeně,
uvidíme společnost rozdělenou na dva nekompatibilní, soutěžící
filozoficko-náboženské světonázory reprezentované Kalliklem a Machiavellim na
jedné straně a Ciceronem, Augustinem či Akvinským na druhé.
V
podstatě jde o souboj dvou představ o životě. Jedna chce prosadit vlastní
já na maximum, popřípadě ho ohraničuje právem jiných já na totéž, a druhá toto
já ohraničuje lidskou přirozeností a podřizuje ho Bohu. Na jedné straně
vůle a vášně, na druhé straně snaha o rozumovou ctnost, která vychází z lidské
přirozenosti a směřuje skrze přijetí Zjevení k Bohu.
Pluralitní
společnost je v této optice spíše idealizací než realitou. V západní
Evropě již dnes převládá liberální monokultura – s ostrovy křesťanské, židovské
či rostoucí muslimské menšiny, ve střední Evropě a v USA snad ještě existuje
soutěživý dualismus dvou nekompatibilních perfekcionismů: liberálního a
křesťanského.
Sekulární
stát je v této soutěži jednoznačně na straně liberální monokultury (spolu s
nadnárodními politickými centry, big-tech korporacemi i většinou vzdělávacích
institucí), zatímco křesťanství, které stabilitu liberální monokultury
narušuje, je vytlačováno na společenský okraj jak politicky, tak v ekonomickém
životě.
Křesťanští
politici mají tedy pouze dvě základní možnosti: buď budou sloužit liberální
materialistické kultuře nebo napomáhat záchraně křesťanské
kultury. Křesťanský politik by si měl uvědomit, že pokud akceptuje princip
sekulárního státu a vyzávorkuje svou víru, jedná podobně jako římští křesťané,
kteří se kvůli občanskému míru rozhodli hodit zrnko tymiánu do kadidla pro
římského císaře.
Žádné komentáře:
Okomentovat