29 prosince 2023

Stopka autoritářství nebo konec výchovy?

Magazín PROBOHA! přinesl před pár dny text Marie Kolářové „Zákaz trestání dětí jako stopka autoritářství“. Autorka v něm vítá připravovanou novelu občanského zákoníku, jejíž součástí má být nově zákaz veškerého fyzického trestání dětí. Tento zákaz chápe jako kamínek do mozaiky celkové transformace společnosti, neboť „autoritářské postoje dlouhodobě škodí vztahům ve společnosti a oslabují společenskou soudržnost.“ 

Pokusil jsem se s autorčinou vizí polemizovat, ale můj text zůstal bez odezvy. Téma považuji za důležité, proto se chci pokusit přenést diskusi o trestání dětí na stránky KřesťanDnes. 

 „Výsledky seriózních průzkumů potvrzují pozitivní přínos výchovy bez trestů“, píše autorka a na obhajobu této teze se obrací k Písmu. Odmítá jako překonanou představu „přísného Boha jako soudce“, kterou prý nalézáme ve Starém Zákoně a jako výchovný ideál vybírá text z Nového zákona, vybízející k vzájemné lásce, jako “Pán miluje nás” (Jan 13,34). Milující Pán Ježíš je pro nás vzorem úcty a respektu k dětem, když vyzývá učedníky, aby nebránili dětem přicházet, protože právě jim patří nebeské království. 

Ano, odpouštějící Boží láska k nám hříšníkům má být východiskem jakékoliv výchovné péče, včetně péče rodičovské, na tom se jistě shodneme. Avšak čteme-li Bibli v celé její komplexnosti, nemůžeme nevidět, že tentýž Nový zákon charakterizuje Boží lásku právě jako vychovávající, soudící a trestající: “Ještě jste v zápase s hříchem nemuseli prolít svou krev. Což jste zapomněli na slova, jimiž vás Bůh povzbuzuje jako své syny: ‚Synu můj, podrobuj se kázni Páně a neklesej na mysli, když tě kárá. Koho Pán miluje, toho přísně vychovává, a trestá každého, koho přijímá za syna.‘ Podvolujte se jeho výchově; Bůh s vámi jedná jako se svými syny. Byl by to vůbec syn, kdyby ho otec nevychovával? Jste-li bez takové výchovy, jaké se dostává všem synům, pak nejste synové, ale cizí děti…” (Žid 12. kapitola)

Písmo ví, že “přísná výchova se v danou chvíli nikdy nezdá příjemná, nýbrž krušná, později však přináší ovoce pokoje a spravedlnost těm, kdo jí prošli” (Žid 12, 11).

Zdá se tedy, že biblickým ideálem není “netrestat”, nýbrž trestat uměřeně, s ohledem na důstojnost dítěte jakožto nositele Božího obrazu, byť porušeného, úměrně cíli, jehož má být trestem dosaženo, tedy nasměrování trestaného “k vyššímu cíli, k podílu na Boží svatosti”. (Žid 12,10)

Výchovný repertoár milujících rodičů zahrnuje jistě mnohem víc, než jen “metlu”, avšak u menších dětí je plácnutí přes zadek po staletí osvědčený způsob, jak je odradit od jednání, které není rozumné a správné. Obávám se, že je-li zákaz i tohohle chápán jako “stopka autoritářství”, pak je něco zásadně špatně s chápáním autority jako takové…

Mít autoritu nepochybně znamená mít moc, a moc má vždy sklon korumpovat. Nicméně moc není primárním, či dokonce jediným zdrojem této korupce. Ze srdce lidského vycházejí zlé myšlenky, závist, vraždy… Nahlížet všechny společenské vztahy pouze optikou moci je nedorozumění, neboť autorita sama o sobě není zlo. Nemusí být „autoritářská“, násilná, manipulující ani vykořisťovatelská, naopak moudře uplatňovaná autorita je žádoucí, potřebná, ba nezbytná, v rodině i ve společnosti. 

Žádné komentáře:

Okomentovat