„Za každým velkým mužem je velká žena“, říkává se. Za Gilbertem Chestertonem, který byl obrem nejen svým geniem a osobností, ale i svou tělesnou konstitucí, by drobná Frances nebyla vůbec vidět, přesto byl její vliv v jeho životě nepřehlédnutelný. Letos počátkem prosince uplyne 85 let od jejího odchodu…
Mladý Gilbert se zajímal o křesťanství, ale
neznal nikoho, kdo by jím skutečně žil. Až potkal svou budoucí ženu Frances.
Frances četla Bibli, vyučovala děti v nedělní škole a věrně se účastnila
nedělních bohoslužeb. Také navštěvovala nemocné, starala se o seniory, sloužila
chudým v sousedství – nejen plnila jakési křesťanské povinnosti, ona
křesťanství skutečně žila. To mladého žurnalistu přitahovalo. A Frances byla
mimo to vzdělaná mladá dáma, znalá cizích jazyků, se zájmem o literaturu, drama
i poesii, kterou sama také psala.
Gilbert se s ní
setkal v roce 1895, když na pozvání svého přítele navštívil vyhlášený debatní
klub v bohémské čtvrti Londýna. Vzali se v roce 1901, po pěti letech
známosti. Frances se záhy stala Gilbertovou sekretářkou, či spíše – dnešními
slovy – „managerkou“. Organizovala mu schůzky a
připomínala termíny, doprovázela jej na cestách. Nejznámější anekdota vypráví,
jak jí jednou během pochůzek po Londýně Gilbert poslal telegram: „Jsem v Market
Harborough. Kde bych měl teď být?“ Kromě toho se starala o domácnost a byla
velkou hostitelkou v jejich domě v Beaconsfieldu, vítala hosty, starala se o
velký zvěřinec domácích a hospodářských zvířat, dohlížela na personál.
Také jej vedla
k zdravějšímu životnímu stylu, když se na její přání odstěhovali
z Londýna na venkov. Především ale byla jeho obdivovatelkou a přítelkyní,
ba duchovní společnicí. Stávalo se, že co Gilbert jednoho dne prohlásil, to
druhého dne Frances říkala sama – avšak ne že by slepě opakovala, co řekl její
muž. Dobře si věc promyslela a přijala ji za svou, neboť mu vnitřně dala za
pravdu.
Sdílená víra jako základ
Když se Gilbert
poprvé setkal s Frances, procházel právě temnou kapitolou svého života. Z
dětství si odnesl unitářskou výchovu a právě se potácel ve spiritistickém
období, které jej však hluboce neuspokojovalo a tápal proto životem bez
jakéhokoliv pevného základu. Držel se jakési neurčité naděje, že existuje
jakýsi Bůh, ale o mnoho víc neměl a nevěděl. V té době potkal Frances. Ona jej
uvedla do duchovního světa křesťanství, otevřela mu oči pro realitu Boží
trojjedinosti a především, ukázala mu na osobu Ježíše.
Později, když už
jako křesťan, Chesterton hodnotil tuto etapu života, popsal vliv, který na něj
Frances tehdy měla, v epické básni The Ballad of the White Horse: „Tyto
verše přináším tobě, která jsi mi přinesla Kříž.“
Po několika
letech manželství Frances sama procházela krizí, to když její bratr spáchal
sebevraždu. Ve svém zmatku a zármutku se rozhodla vyhledat spiritisty s žádostí
o radu. Gilbert jí tehdy věnoval báseň, v níž jí připomínal duchovní sílu,
se kterou kdysi stála u jeho konverze. Frances se tehdy na poslední chvíli
vzpamatovala a pokušení tohoto druhu již vícekrát nepropadla.
Tyto zákruty,
kterými prošli, snad mohou ilustrovat podstatu jejich manželství: Frances
pomohla Gilbertovi z deprese a duševní nemoci, aby vzápětí on stál po boku jí
v podobném zápasu.
Byli to dva
lidé, kteří se milovali a jeden druhého velmi potřebovali. Prožili spolu
šťastné manželství plné myšlenek, vášnivých debat, přátelského škádlení, sdílené
víry a skutečné lásky.
Po celý život
psali jeden druhému milostné verše. Modlili se společně a také jeden za
druhého, často se přitom držívali za ruce. To byl klíč k jejich vztahu: jejich
sdílená víra. To byla síla, která jim pomohla prožít společně 35 let života,
než Gilbert v roce 1936 zemřel.
Tato podivuhodná
žena stála svému muži po celý život věrně po boku a byla ve všech směrech
pomocí jemu rovnou. Bez její podpory, povzbuzení a modliteb by se Gilbert
Chesterton nestal tím, kým byl a koho v něm dodnes obdivujeme.
Jak daleko je do Betléma?
Chestertonovi
doufali v „sedm krásných dětí“, záhy se však ukázalo, že vlastní děti mít nemohou.
Navštívili řadu lékařů a Frances podstoupila několik operací, bezvýsledně. Přesto
se jejich dům dětmi jen hemžil! Zdá se, že poté, co se smířili s údělem, Gilbert a Frances uzavřeli jakousi dohodu. Budou přijímat do svých domů a srdcí tolik dětí a tak často, jak jen to bude
možné! Když při cestách si vybírali železniční vagon, vybrali vždy ten, kde
bylo nejvíce dětí. Stávalo se, že se u nich doma sešlo až 25 všemožných synovců
a neteří. Oba manželé dbali, aby se všechny děti vždy cítily vítané.
Zejména Frances bývala
dobrou posluchačkou a uměla děti zapojit do dění. Pro ty menší připravila honbu
za pokladem, s těmi většími hrávala divadlo nebo nějaké scénky, které
ostatně sama psávala. Zůstala po ní řada básní a divadelních her, jejíchž
náměty se točívaly kolem Betléma či vánoc. V „dopoledním“ pokoji jejich
rozlehlého domu byly krabice s látkami, kostýmy, parukami a rekvizitami. Uspořádat
náhle divadelní představení nebo převléci se do kostýmů a spontánně předvést
nějaké kousky ze Shakespeara, bývalo u Chestertonů běžné.
Svou bolest z nemožnosti mít vlastní dítě vložila Frances do textu básně „Jak daleko je do Betléma?“, která se záhy stala oblíbenou a dodnes hranou vánoční koledou. Zní v ní nejen nenaplněná touha a bolest, ale také - a to možná především - naděje a láska, jíž je Betlémské dítě vtělením. Vždyť do Betléma není odnikud příliš daleko...
Žádné komentáře:
Okomentovat