„Trvá-li život člověka pouhých sedmdesát let, pak je stát
nebo národ důležitější než jednotlivec. Pokud má však křesťanství pravdu, je
jedinec důležitější, neboť je věčný.“
Spisovatel C. S. Lewis, pohybující se
celý život na universitní půdě, viděl dobře úpadek moderního myšlení, které
redukuje realitu pouze na „to, co je vidět“ a ztrácí tak schopnost cokoli
kloudného vypovědět o podstatných věcech života. Naturalismus jako přesvědčení,
že vše, co existuje, má pouze „přirozené“, tedy materialistické vysvětlení,
považoval Lewis za postoj, který otevírá dveře manipulaci a tyranii.
Naturalismus mění hodnoty v pouhé „přirozené jevy“ a lidi v objekty, které
mohou a mají být kontrolovány a ovládány. Buď je člověk racionální duch, který
je povinen poslouchat absolutní hodnoty, nebo je pouhou přírodou, která se dá
hníst a krájet do libovolných podob podle libovůle pánů – obojí najednou je
nemožné.
„Proces, který – nezastaven – povede
ke zničení člověka, pokračuje rychle u komunistů, u demokratů i u fašistů“,
varoval Lewis v eseji Zničení člověka z roku 1943. „Metody se zprvu mohou
lišit, pokud jde o brutalitu. Víra, že můžeme vynalézt ideologie podle přání a
pak zacházet s lidstvem jako s pouhými exempláři a čísly, začíná
ovlivňovat náš jazyk.“
Proces, kdy člověk obětuje předmět za
předmětem a nakonec sám sebe „přírodě“, aby tak získal moc, nazval Lewis
„smlouvou s čarodějem“. Stejně jako dávná magie tak i moderní „věda“ řeší
problém, jak podrobit realitu přáním lidí. Obě jsou ochotny dělat věci, které
se odedávna považovaly za nechutné a bezbožné.
Lewis dobře postřehl, že „moc člověka
nad přírodou“ – jedno ze zaklínadel moderního světa – znamená v podstatě moc
jedněch lidí nad druhými. Každá nová moc, nabytá člověkem, je zároveň mocí nad
člověkem, varoval Lewis, a naplní-li se sny některých vědců a člověk „ovládne
přírodu“, bude to znamenat nadvládu několika stovek lidí nad miliardami
ostatních.
„Celou dobu, a to je ona tragikomedie
naší situace, hlasitě voláme právě po těch kvalitách, které podkopáváme. Stěží
otevřete časopis, abyste nenarazili na stanovisko, že naše civilizace potřebuje
víc „energie“ nebo „dynamiky“, nebo sebeobětování, nebo tvořivosti. S úžasnou
naivitou amputujeme orgán a žádáme, aby fungoval. Vyrábíme lidi bez hrudi a
chceme od nich ctnost a elán. Posmíváme se cti a s hrůzou ve svém středu
odhalujeme zrádce. Kastrujeme, a přitom chceme, aby kleštěnci byli plodní.“
(David Floryk: Zasuté kameny. Deset
postav konzervativního myšlení, Ostrava 2008)
Žádné komentáře:
Okomentovat