„Někteří představitelé Západu tvrdí, že Západ nemá problémy s islámem,
nýbrž jenom s násilnými islámskými extrémisty. Čtrnáct století historie svědčí
o opaku.(…) Hlavním důvodem tohoto procesu není ani tak síla islámského světa“,
pokračuje Janeček, „jako spíš slabost světa našeho. A není to ani
tak slabost vojenská, jako slabost morální, psychologická a z ní vyplývající i
slabost demografická.“
Většina zodpovědných politiků si dnes uvědomuje smrtelné
ohrožení naší civilizace ze strany „mezinárodního terorismu“, někteří z nich
jsou už i ochotni připustit, že tento fenomén nějak podstatně souvisí s
islámem. Boj proti terorismu má nepochybně více dimenzí. Kromě nepominutelné
dimenze vojenské a bezpečnostní patří k boji proti terorismu i pochopení cílů
nepřítele, jeho mentality a tradic. A právě tomu je kniha Islámská rozpínavost včera, dnes a zítra věnována.
Dr. Martin Janeček (narozený roku 1942 v Praze, od roku
1964 žijící ve Francii a posléze střídavě i v Praze) je vystudovaný historik, jako
publicista se vztahům s islámským světem věnuje po léta, řadu muslimských zemí
osobně procestoval. S hlubokou znalostí sleduje téma v jeho
komplexnosti a dává věci do historických souvislostí. Tématem jeho knihy není
náboženská podstata islámu. Soustředí na mapování jiného rysu islámu – jeho
rozpínavosti. Expanzi islámu z Blízkého Východu provázelo násilí a tento
neblahý rys se v islámu projevuje dodnes. Je to jen nahodilý, občasný exces, omyl,
cosi, co se jaksi cestou přihodilo, nebo něco, bez čeho by samotná cesta nebyla
možná?
Kniha přináší fakta o rozpínavosti islámu v jednotlivých
částech světa, všude tam, kam islám dosáhl. Dokládá, že tato rozpínavost není
ničím nahodilým, naopak vede k zamyšlení, zda nesouvisí se samotnou podstatou
islámu. Autor je zjevně přesvědčen, že je tomu právě tak a tuto tezi obsáhle
dokládá – píše o mravním a právním řádu islámu, o jeho tradicích, strukturách a
historii a především pak předkládá dějiny zemí a národů, které již v minulosti
islámské expanzi tak či onak čelily. Můžeme tak číst o dějinné zkušenosti
Pyrenejského poloostrova i Středního Východu, Severní Afriky i Balkánu, černých
Súdánců i „bílých“ muslimů v Západní Evropě.
Všechny tyto příběhy potvrzují postřeh známého profesora
Huntingtona, který ve své době působil téměř skandálně, nicméně další vývoj
jeho platnost opakovaně potvrzuje: „Svět islámu má krvavé hranice“. Pro někoho
možná může být překvapivé připomenutí, že i naše Střední Evropa v minulosti
opakovaně čelila ozbrojené islámské expanzi – starosvětsky romantické vzpomínky
na tažení „na Turka“ v dobách našich prapradědečků se totiž týkají právě toho.
Možná bychom si měli tyto kapitoly z našich národních dějin znova (či nově) pročíst...
„Náboženská
indiferentnost českého národa vede mimo jiné k tomu, že toho o islámu jako
náboženství a kultuře víme velmi málo. Před rozdělením Československa se mnozí
Češi mylně domnívali, že Slováci jsou slovensky hovořící Češi. Zdá se, že mnozí
Češi se dnes domnívají, že muslimové jsou něco jako křesťané, kteří říkají bohu
Alláh a kteří mají poněkud zvláštní folklórní zvyky, nicméně jinak se od nás
vlastně tolik neliší“, shrnuje Dan Drápal v předmluvě ke knize převažující
„lidový názor“ na islám. Nic by však nebylo větším nedorozuměním.
Islám totiž není jen náboženstvím ve stejném smyslu jako
křesťanství. Islám nezná zásadu, kterou Ježíš vyjádřil slovy: „Dejte císaři, co
je císařovo, a co je Božího, Bohu!“ Islám nezná rozdíl mezi touhou přiblížit se
první příčině našeho bytí a snahou co nejlépe organizovat život společnosti.
Zakladatel islámu nikdy neřekl něco jako Ježíšovo: „Moje království není z
tohoto světa.“ Islám jednoznačně chce kralovat také tomuto světu. Islám je vše
zahrnující způsob života, řídící každou osobu a její společenský i politický
život, jak Janeček dokládá rozborem pojmů jako šaría či džihád.
Cílem knihy je povzbudit Západ a Evropu k obraně, neboť
„obranný boj je nutný a nevyhnutelný“. Proto je nutno dobře znát nepřítele. A proto
také Martin Janeček svou knihu napsal: „V dnešní Evropě islamistům advokáti
nechybějí. Ať je mi tedy dovoleno stát se příležitostným obhájcem té druhé
strany. A veřejné mínění bude samozřejmě hrát roli soudce.“
° ° °
Martin Janeček:
Islámská rozpínavost včera, dnes a zítra, vydavatelství Epocha, Praha 2011. Text publikován v KONZERVATIVNÍCH LISTECH, VÝBĚR Z HROZNŮ, PODZIM 2014 v sekci NAD KNIHAMI.
Žádné komentáře:
Okomentovat