Multidisciplinární konference pod názvem „Nejmenší z nás: Právní
ochrana osob před narozením“ se snaží již třetím rokem poukazovat na nespravedlnost
a pokrytectví současné legislativy, týkající se ochrany nenarozených dětí, aby
tak připravila prostor pro změnu. Dovolím si
nabídnout několik svých postřehů z bohatého programu konference, konané letos na podzim v Brně.
„Problém není v tom, kdy začíná
život, neboť život začíná spojením pohlavních buněk, problém mezi odborníky je
v tom, od kdy můžeme hovořit o lidské bytosti, tedy kdy začíná lidský život“, identifikoval hlavní bod
dnešního sporu o legitimitu potratů slovenský právník Tomáš Majerčák ve svém
příspěvku o ochraně života v ústavním pořádku Slovenské republiky.
Člověkem se nerodíme, člověkem se
stáváme. Tato filosofická konstrukce umožňuje učinit distinkci mezi počatým
zárodkem a lidskou bytostí, kterou se tento zárodek stává v jistém stupni
svého vývoje. Život tedy nemá hodnotu lidského života sám o sobě, je mu kýmsi
zvenčí „přisouzena“. Uvědomujeme si dostatečně, na jak kluzkém svahu se tímto
způsobem myšlení ocitáme?
Kdo hájí právo ženy nepotratit?
Grégor P. Puppinck z Francie, předseda
Evropského centra pro právo a spravedlnost, hovořil o potratu ve světle
Evropské úmluvy o lidských právech a o judikatuře Evropského soudu pro lidská
práva.
Zaujala mne jeho úvaha, zda a jak
státy chrání zmíněnou Úmluvou i řadou dalších mezinárodních paktů garantovaná
sociální a ekonomická práva žen. Ve většině evropských států je potrat výjimkou
z práva na život, které je prvořadým právem, chráněným Úmluvou. Stát je
povinen chránit a respektovat všechna konkurující si práva. Proto tedy stát,
který se rozhodne povolit potrat, má nejen povinnost omezit k němu
přístup, ale také by měl přijmout pozitivní opatření, aby se předcházelo
uchýlení se k potratu.
Praxe potratů zapříčiněných
ekonomickým anebo sociálním nátlakem odporuje mnoha ustanovením Evropské
sociální charty i Mezinárodnímu paktu o hospodářských, sociálních a kulturních
právech, kde kupř. stojí, že „zvláštní ochrana by měla být poskytována matkám
v průběhu přiměřeného období před a po narození dítěte“ a že „nejširší
možná ochrana a pomoc by měla být poskytnuta rodině, která je přirozenou a základní
jednotkou společnosti“.
Jinými slovy, stát by měl realizovat
„právo ženy nezvolit si potrat“. Je smutné, že když se hovoří o „právu žen na
volbu“, mnoho snah je vyvíjeno k propagaci „lidského práva na potrat“,
zatímco málokdo se stará o ženské „právo nepotratit“. Potrat není lidským
právem, zatímco ochrana života, důstojnosti, integrity a rodiny jsou
autentickými lidskými právy.
Je-li totiž dnes přes 75% všech potratů zapříčiněno
ekonomickou tísní žen, a jedinou skutečnou odpovědí států na finanční a
sociální těžkosti budoucích matek je nabídka legálního a dostupného potratu,
pak zde něco zásadního není v pořádku.
Žádné komentáře:
Okomentovat