Dr. Jordan Peterson, známý kanadský klinický psycholog a autor několika bestsellerů, navštívil počátkem května Budapešť v rámci své konference "Beyond Order: 12 pravidel pro život". Na turné jej doprovází jeho manželka Tammy, pronáší desetiminutové zahajovací proslovy a v závěru vždy moderuje diskuse s otázkami a odpověďmi. Při svém vystoupení v Budapešti se paní Petersonová podělila o svou osobní zkušenost, kdy jí na podzim 2018 byla diagnostikována smrtelná rakovina ledvin a jak ji Bůh podle jejího svědectví zázračně uzdravil.
Budapešťskou Petersonovu přednášku mimořádně uváděl a moderoval známý americký konzervativní politický komentátor a moderátor Dave Rubin. Přednášku sledovala a pro dvouměsíčník Hungary Conservative shrnula spolupracovnice think-tanku Danube Institute paní Sáron Sugárová, z jejíž reportáže si dovoluji přinést podstatný výtah.
Každý vidí svět skrze příběh
Dr. Peterson se ve své budapešťské
přednášce inspiroval svou připravovanou knihou My, kteří zápasíme s Bohem.
Jak v úvodu vysvětlil, název knihy byl vznikl, když si při psaní uvědomil,
že jméno Izraele, Bohem vyvoleného národa, vlastně znamená "ten, který zápasí
s Bohem". Peterson zdůraznil, že to platí nejen pro židovský národ, ale
pro všechny, včetně těch, kteří zápasí s pojmem Bůh, třeba když se pokoušejí popřít
jeho existenci.
Hlavní myšlenka přednášky vycházela z „nejhlubšího objevu posledních 60 let,
který dnes rozvrací naši kulturu“, tedy že lidé potřebují etiku, aby mohli
vnímat a jednat, a z postmoderního poznání, že „každý vidí svět skrze příběh“. Proti
argumentům ateistických materialistů, kteří věří, že svět je založen pouze na materiálních
faktech, z nichž lze odvodit poznání, které nás orientuje ve světě, stavěl poukaz
na to, že faktů je nekonečné množství a že potřebujeme etiku, která nám určí
priority, jak s těmito fakty zacházet.
Etiku Peterson definoval
jako strukturu hodnot, které musíme používat, abychom byli schopni vnést
priority a smysluplně uspořádat naše vnímání a jednání. Vysvětlil, že když si
stanovujeme priority, vybíráme si jednu věc, která je nadřazená ostatním věcem,
které bychom mohli udělat. Proto shrnul, že svět, který obýváme, je souhrou
mezi nekonečnou řadou skutečností a etikou, kterou na tuto nekonečnou realitu
klademe.
Jako příklad toho, jak
příběhy ovlivňují naše vnímání světa, vysvětlil, že když se díváme na film,
máme tendenci ztotožnit se s hrdinou a pozorováním jeho cílů přijímáme jeho
perspektivu a prožíváme jeho emoce jako své vlastní, což může aktualizovat
strukturu, skrze kterou se díváme na svět. Navrhl proto, že pokud máme pocit,
že svět nepodporuje naši touhu být naživu a prospívat, možná budeme muset
prozkoumat příběh, skrze který svět vidíme. Pokud je struktura našeho pohledu
na svět chybná, můžeme ji opravit tím, že zjistíme, co je špatně, a
upřednostníme správné věci. Zdůraznil také, že žijeme v morálně relativistickém
a komplikovaném světě, kde neexistuje jedna skutečná etika, ale sto tisíc
různých etických zásad, a představa, že existují správné věci, je odmítána jako
něco naivního a nesofistikovaného. Upozornil však na to, že i když existuje
široká škála jednání, voleb a cest, kterými můžeme žít svůj život, neznamená
to, že každá cesta má stejnou hodnotu.
Význam jednotné etiky
Podle doktora Petersona je
jednotná etika v našich vztazích zásadní, pokud nechceme zažívat úzkost.
Vysvětlil, že lidé často pociťují úzkost kvůli tomu, že mají příliš mnoho
možností volby; proto navrhl, že pokud chceme vyjít z úzkosti, musíme sjednotit
všechny různorodé podněty, které by nás mohly vést, do jediné cesty a po této
cestě kráčet. Poznamenal také, že lidé prožívají pozitivní emoce, když vidí, že
úspěšně směřují k nějakému hodnotovému cíli; proto, aby se vyhnuli úzkosti,
musí mít sjednocené cíle s osobami, se kterými žijí.
Zdůraznil, že i v manželství
musíme mít jednotný étos, v němž se oba partneři dobrovolně přizpůsobují jeden
druhému a mají společný cíl, na němž se oba shodnou, což je lepší cíl, než
jakého by mohli dosáhnout jednotlivě. Dodal, že je nezbytné vytvořit v našich
rodinách a místních komunitách harmonickou vizi, kterou lze harmonicky propojit
s větším státním společenstvím, což je komplexní étos, který nás jako
jednotlivce sjednocuje, chrání nás před úzkostí, dává nám naději a spojuje nás
s ostatními v rostoucí hierarchii. Vysvětlil, že je důležité, aby byl každý
ochoten se na tomto úsilí dobrovolně podílet.
Neomarxistická optika moci
Ačkoli i postmodernisté
uznávají, že jednotlivci vnímají svět prostřednictvím příběhu, dospívají k mylnému,
totiž marxistickému závěru o tom, jakým příběhem bychom se měli dívat na náš
svět. Marxistický pohled na lidský příběh lze shrnout jako tezi, že lidé
uspořádávají své sociální interakce v ekonomické sféře na základě moci a
dominance jako důsledek ekonomické konkurence; dějiny jsou proto věčným
bojištěm mezi těmi, kdo mají, a těmi, kdo nemají. Marxismus tvrdí, že ti, kdo
mají moc, ji mají, protože ji vzali těm, kdo ji nemají. Postmoderní neomarxisté
toto vyprávění podle Petersona zobecňují a aplikují na všechny sféry lidské
interakce, jako je rasa, pohlaví, gender, etnicita atd. Všechny tyto vztahy jsou
podle nich založeny na moci a jsou podmíněny útlakem a utlačovatelem.
Peterson varuje před vážnými problémy, které tyto myšlenky způsobují. Radikální
neomarxisté dokonce tvrdí, že snaha Západu vytvořit předpoklad, že muži a ženy
dobré vůle mohou vyjednávat o vzájemně žádoucím cíli, není nic jiného než
racionalizace lidí u moci, která jim umožňuje moc si udržet. Na univerzitách a
v akademickém světě převládá postmoderní marxistická rétorika, která je
nebezpečná, protože zachází až tak daleko, že dokonce tvrdí, že Evropané si
vymysleli pojem svobody projevu, aby sami před sebou ospravedlnili svou moc
propracovanou etickou šarádou. Univerzity se stávají stále méně tolerantními k
určitým názorům, a to nejen proto, že by nechtěly slyšet jiné názory, ale
proto, že sama představa konkurenčních alternativních názorů je pro ně falešná,
protože neexistuje nic jiného než moc.
Protiargument
neomarxistického přesvědčení pak Peterson formuloval tak, že každý člověk má
vnitřní transcendentní hodnotu bez ohledu na svou moc a tato podstatou lidské
bytosti.
My, kteří zápasíme s Bohem
Peterson zdůraznil, že pokud
vidíme svět skrze příběh, pak jako základní příběh se nám nabízí Bible, tedy
soubor biblických vyprávění. Abychom mohli přijmout psychologické rady nebo
apely, vyplývající z Bible, není nutné být věřícím v Boha.
Aby nastínil čtyři různé charakteristiky
Boha či jeho ducha, předložil Peterson nejprve příběh Kaina a Ábela. Tento
příběh o první dvojici sourozenců podle něj zdůrazňuje, že v našich životech
jsou chvíle, kdy zažíváme, že se nám nedostává odpovědi na naši oběť, nebo že
reakcí na oběť je odmítnutí. Kaina Peterson popsal jako ukázkový příklad
násilnické, zahořklé, arogantní osobnosti a související filozofie, která
obviňuje Boha a jím vytvořený přírodní řád ze svých vlastních chybných
rozhodnutí a nekvalitních obětí. V protikladu k tomu byla Ábelova oběť
kvalitní, protože měl „správného ducha přijatelné oběti“ a nabídl Bohu to
nejlepší, co měl, a to bylo přijato. Naproti tomu Kainova oběť nebyla stejně
kvalitní a nebyla proto přijata. Peterson v tomto příběhu odhaluje Božího ducha
jako „ducha, který Kaina upozorňuje na nedostatečnost jeho obětí“ a říká
Kainovi, že si zahrává s duchem hříchu, který je poháněn jeho hořkostí z faktu,
že jeho oběti nebyly přijaty a odměněny. Kain se nechal hříchem tak hluboce
zmást, že zabil svůj vlastní ideál, svého bratra Ábela, kterým ve skutečnosti
chtěl být.
V příběhu o Noemovi Peterson
posluchačům vykreslil Boha jako ducha, který „inspiruje moudré, aby se
připravili na časy soužení“. Proto Noe, veden vírou, postavil před potopou
archu, jeho rodina byla zachráněna a země po potopě znovu zalidněna. Tím, že se
zachová správně a zachrání sebe a svou rodinu, vlastně zachrání svět.
Jako třetí příběh připomněl Peterson
vyprávění o Babylonu, v němž Babyloňané zbudovali technologický zázrak,
věž, o níž věřili, že dosáhne nebe a nahradí Boha, což je, jak Peterson zdůraznil,
typický totalitní podnik. V tomto příběhu Peterson pojmenoval třetí postavu Boží
jako „transcendentní realitu, která zničila arogantní totalitní podnik a
potrestala opovážlivé technology“. Upozornil na skutečnost, že lidé nemusí
věřit v Boha, aby věřili, že duch, který je v základním smyslu dobrý, je
duchem, který trestá arogantní tyrany.
Nakonec Peterson odhalil čtvrtého Božího ducha jako toho, který „povolává i
neochotné k dobrodružství“, a to na základě příběhu praotce Abraháma,
kterého Bůh povolal z domu jeho rodičů a z jeho pohodlné zahálky, aby z něj
udělal skutečného otce. Abraham není v žádném případě dokonalý člověk. Je to
skutečný člověk, dělá chyby, ale na tom nezáleží. Zastřešující příběh zní:
zachovej svou smlouvu s Bohem a navzdory svým nedostatkům nejenže zvítězíš, ale
zvítězí i tvoji potomci. To je opravdu dobrá zpráva.
Peterson také připomněl
posluchačům, jak Bůh vyzval Mojžíše, aby skoncoval s otroctvím a tyranií.
Zdůraznil, že Bůh se v tomto příběhu opět objevil jako duch, který se staví
proti útlaku. Zamyslel se také nad svými nedávnými poznatky o příběhu o
Jonášovi, který, jak popsal, je často příběhem, který používají
"luciferiánští intelektuálové" k diskreditaci Bible. Peterson
vysvětlil, že pokud jsme vyzváni, abychom se postavili tyranii jako Jonáš, nebo
nás naše svědomí nabádá, abychom se postavili autoritě, a my to neuděláme, pak
se nepodřizujeme výzvě dobrého Božího ducha, a i když neposlechneme, protože
chceme být v bezpečí, ve skutečnosti v důsledku toho ohrozíme svůj život.
Jonášův příběh podle něj ukazuje, že za to, že řeknete pravdu, zaplatíte
určitou cenu, ale za to, že ji neřeknete, zaplatíme cenu ještě mnohem vyšší.
Jako závěrečnou myšlenku
přednášky Peterson vysvětlil, že biblické příběhy spojuje ústřední jednotící
duch, s nímž musíme navázat správný vztah, ba přímo spojenectví, a on nás pak
provede i těmi nejhoršími situacemi. Zdůraznil, že úplné uskutečnění a naplnění
této myšlenky můžeme vidět v Novém zákoně. Obraz Krista visícího na kříži, na
který se lidé dívají již 2000 let, je obrazem nezasloužené tragédie a utrpení
těch nejnevinnějších, kteří prošli tím nejhorším. Prohlásil: "Ježíš byl
ukřižován, když se mu stalo něco zlého: "Takto je vzkříšení postaveno do
kontrastu s ukřižováním, a to je také rozvinutí ducha Ábela a protiklad ducha
moci.
Peterson není v Maďarsku poprvé
Dr. Peterson není v Budapešti nováčkem, poprvé sem zavítal se svou přednáškou již v roce 2019, kdy byl přijat maďarským premiérem Viktorem Orbánem. Podruhé zde byl v roce 2022, kdy jej vítal plný sál v budapešťském kongresovém centru při přednášce o „12 pravidlech“. Kromě toho vystoupil také v Sándorově paláci, oficiálním presidentském sídle, kde mu prezidentka republiky Katalin Nováková udělila Velký kříž Řádu za zásluhy Maďarské republiky. Peterson ocenění získal „za vynikající vědeckou práci v oblasti klinické psychologie, jakož i za jeho mimořádně obětavou a vlivnou činnost na obranu tvůrčí svobody a výchovy mládeže“.
Žádné komentáře:
Okomentovat