31 března 2014

Gilbert K. Chesterton / Sex a majetek

Ve chvíli, kdy otrok přestane svůj plat propíjet a začne šetřit, začal shromažďovat něco, zač by si nakonec mohl koupit svobodu. Proto se mu to nikdy nesmí dovolit…

Je nutno říci, nudným, zaprášeným, ztuhlým a klopotným jazykem, na nějž se omezila většina moderní debaty, že ohledně pohlaví existuje v tuto chvíli stejně oblíbený omyl jako kolem soukromého vlastnictví. Ve starší a svobodnější řeči, v níž mohli lidé jak mluvit, tak zpívat, bude pravdivější říct, že týž zlý duch napadl dvě velké síly, které tvoří poesii života, totiž lásku k ženě a lásku k zemi. Hned na začátku je třeba si povšimnout, že obě lásky byly úzce spojeny od té doby, co je člověk člověkem, i když byl ještě pohanem. Ba co víc, byly stejně těsně spojeny i v časech úpadku pohanství. Ale ani zápach rozkládajícího se pohanství nebyl tak špatný jako puch rozkládajícího se křesťanství. Zkáza toho nejlepšího…
Během starověku kupříkladu existovaly způsoby modloslužby, o nichž křesťané byli stěží ochotni mluvit. „Ani takové věci mezi sebou nejmenujte.“ Lidé si libovali v pouhé sexualitě sexuální mythologie, prostituci organizovali jako kněžskou službu v pohanských chrámech, z pornografie udělali svou jedinou poesii, chlubili se a předváděli symboly, které proměnily dokonce i architekturu v jeden ohromný a chladný projev exhibicionismu. O těchto falických kultech bylo napsáno mnoho učených knih a každý si v nich může najít podrobnosti.
Mně zajímá následující věc. Veškerý tento dávný hřích by v jednom ohledu nekonečně, nezměrně nadřazen modernímu hříchu. Všichni, kdo o něm píší, se shodují přinejmenším v tom, že to byl kult plodnosti. Příliš často byl bohužel propleten s kultem plodnosti půdy. Přinejmenším ale stál na straně přírody.
Až na poslední křesťany (nebo spíš na první křesťany, plně oddané znesvěcování a popírání křesťanství) zbylo vymyslet nový druh uctívání sexu, který ani není uctíváním života. Zbylo až na úplně poslední modernisty, aby hlásali erotické náboženství, které současně vyvyšuje vášeň a zakazuje plodnost.
Nu, není nepřirozené, že toto nepřirozené rozloučení sexu a plodnosti, které by i pohan považoval za zvrácenost, provází podobné rozloučení a zvrácenost v povaze lásky k půdě. V obou oborech jde o přesně tentýž omyl, který je možné docela přesně popsat. Důvod, proč naši současníci nechápou, co my myslíme majetkem a jměním, je v tom, že oni o něm uvažují jen ve smyslu peněz, platu, ve smyslu něčeho, co lze okamžitě spotřebovat, užít a zahodit, něčeho, co poskytne okamžité potěšení a zmizí. Nechápou, že my vlastnictvím míníme něco, co takové potěšení obsahuje nahodile, ale počíná a končí něčím mnohem větším a tvořivějším.
Člověk, který na místě pole založí sad, který sad vlastní a rozhoduje, kdo ho zdědí, si jistě také pochutnává na jablkách, a doufejme, že ochutná i jablečný mošt. Dělá ovšem něco mnohem většího a v posledku mnohem uspokojivějšího, než že by jen pojídal jablko. Prosazuje svou vůli nad světem po způsobu, který mu dala a k němuž ho zmocnila Boží vůle, prohlašuje, že má svou duši a nepatří k Odboru pro dohled nad sady a není ani šéfem trustu pro obchod jablky. Dělá ale také cosi, co bylo implicitně obsaženo v nejstarších náboženstvích světa, v oněch velkých panoramatech slavností a obřadů, sledujících cyklus ročních období v Číně či Babylonii, klaní se plodnosti světa.
Nu a představa, že zúžíme majetek jen na potěšení z peněz, se přesně podobá představě omezit lásku na pouhý požitek ze sexu. V obou případech nahrazuje nahodilé, isolované, podřízené a dokonce tajené potěšení podíl na velkém kreativním procesu, dokonce podíl na věčném tvoření světa. Obě zlověstné věci lze vidět bok po boku v systému bolševického Ruska, jelikož komunismus je jediným úplným a logickým funkčním modelem kapitalismu. Hříchy, které jsou všude jinde opakovanými omyly, jsou v něm systémem. Přiznává se, že celý systém byl od počátku zaměřen k tomu, aby dělníky povzbuzoval či nutil utrácet jejich mzdy, aby si nic nenechávali do další výplaty, ponoukal je všeho si užívat, všechno spotřebovat a všechno zničit, krátce řečeno chvět se při pomyšlení pouze na jeden zločin, totiž kreativní zločin šetrnosti. Byla to krotká výstřednost, tichá a poddajná marnotratnost. Totiž ve chvíli, kdy otrok přestane celý svůj plat propíjet, ve chvíli, kdy začne schovávat nebo šetřit nějaké vlastnictví, začal shromažďovat něco, zač by si nakonec mohl koupit svobodu. Může se s ním začít trochu počítat ve státě, tedy může se totiž stát méně otrokem a více občanem. Vzato z morálního pohledu, nenajdeme nic tak nevýslovně krutého, jako je tahle bolševická velkorysost.
Můžeme ale poukázat na to, že stejný duch a tón prostupuje způsob zacházení s druhou záležitostí. I sex má pro otroka být jen rozkoší, nikdy ne mocí. Má vědět co nejméně, nebo alespoň přemýšlet o rozkoši co nejméně jako o čemkoliv jiném, než jako o rozkoši, nemá vědět nic o tom, odkud pochází a kam půjde zašpiněný objekt poté, co projde jeho rukama. Nemá se starat o jeho původ v Božím záměru nebo o jeho pokračování v lidském potomstvu. V každé oblasti je jen spotřebitelem, nikdy ne vlastníkem, i kdyby to měly být první elementy života a ohně, pokud jsou spotřebovatelné. Nemá mít ani potuchu o Hořícím keři, který hoří a není ohněm stravován. Takový keř totiž roste jen na půdě, na reálné zemi, kde jej lidské bytosti mohou vidět a půda, na němž roste, je půda svatá. Proto je tu přesná paralela mezi dvěma moderními morálními či nemorálními ideami sociální reformy. Svět současně zapomněl, že založit farmu je něco mnohem většího než vydělat zisk a že založit rodinu je cosi mnohem většího než sex, v tom omezeném smyslu, jak o něm píše současná literatura, kterou předvídal jeden bezútěšný a oslepující záblesk v jediném verši George Mereditha: „Náš hrnec medu vylížeme na hrobě.“

Well and Shallows, 1935, česky podle: Drobnosti z Chestertona, www.gchk.wordpress.com. Publikováno v KONZERVATIVNÍCH LISTECH, redakčně kráceno.

Žádné komentáře:

Okomentovat